Halaman

Klik Jer Sane Sinun

Selasa, 11 September 2012

Hadiah dan ganjaran dalam proses pembelajaran pendidikan sekolah

Penting untuk terus berusaha dan berdaya saing....

Pada hari Jumaat lepas (7-Sept-2012) bermula satu titik permulaan bagi saya bersama murid-murid kelas 4PA dalam sesi anugerah/ganjaran atau imbuhan bagi setiap kecemerlangan pencapaian dalam subjek sains dan juga markah peningkatan serta kerajinan dan sikap yang unggul dalam kalangan murid diberikan pengiktirafan.



Murid terbaik lelaki bermula Januari sehingga Julai 2012



Murid terbaik perempuan bermula Januari sehingga Julai 2012




Selesai sesi penyampai hadiah, semua murid mula menunjukkan kesungguhan dalam laksanakan setiap tugas yang diberikan.





Murid yang lemah akan mendapat rakan pembimbing bagi membantu dalam menyelesaikan tugas yang diberikan. Selain itu, sikap bekerjasama dan bantu membantu serta ajar mengajarkan dapat dipupuk dalam kumpulan kecil seperti ini. Hasilnya, tugasan dan kerja murid ini dapat disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.




Sesi kedua ini telah berjaya dilaksanakan pada hari Selasa (11-Sept-2012) 

Gambar di bawah menunjukkan sesi kedua dalam penyampaian hadiah bagi murid kategori seperti berikut

Murid lelaki yang menunjukkan peningkatan dalam ujian dan peperiksaan subjek sains



Murid perempuan yang menunjukkan peningkatan dalam ujian dan peperiksaan subjek sains




Murid contoh sebagai model dan ikutan kepada rakan yang lain dalam menunjukkan semangat yang tinggi, rajin berusaha, nota yang kemas dan menarik, setiap tugasan dihantar mengikut masa, banyak bertanya dan membantu guru serta banyak membantu rakan dalam kelas. Tahniah!




Hadiah yang diberikan kepada murid menjadi pemangkin kepada murid-murid yang lain untuk terus menunjukkan sifat ingin belajar dengan bersungguh-sungguh dalam memperbaiki akhlak terutamanya disamping berusaha untuk mendapat cemerlang dalam akademik.



Refleksi dari aktiviti ini ialah

  1. Ganjaran dan pengiktirafan kepada murid merupakan BONUS kepada murid.
  2. Boleh dilaksanakn secara berkala samada mingguan / bulanan / bertempoh.
  3. Murid lebih bermotivasi untuk terus berdaya saing dan berlumba dalam laksanakan yang cemerlang.
  4. Keseronokan dan kegembiraan dalam laksanakan pnp antara guru dan murid mewujudkan suasana yang lebih harmoni dan hormat-menghormati.
Banyak lagi refleksi mahu ditulis...namun tidak mampu...

Sekian dahulu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan