Halaman

Klik Jer Sane Sinun

Selasa, 31 Julai 2012

Perbincangan Soalan Percubaan Sains 2012



Ini ialah pen yang saya perolehi secara mengejut berada di atas meja tulis saya dalam bilik guru (dalam minggu ini). Saya difahamkan pen ini diberikan kepada semua guru-guru. Alhamdulillah.

Seorang murid sedang menulis jawapan di atas papan putih untuk dikongsikan bersama rakan-rakan dalam kelas. Setelah ditulis, semua rakan murid akan menyemak dan memberikan pendapat. Hasilnya ialah, proses perbincangan menjadi lebih baik, lancar dan cepat.

Seorang murid perempuan cuba perbaiki kesilapan yang dilakukan oleh murid lain. 

Secara umumnya, dapat saya simpulkan disini bahawa perbincangan soalan dalam kelas amat penting dan teknik perbincangan boleh dilaksanakan mengikut kreativiti guru dan kemampuan murid. Alhamdulillah, kelas ini dapat laksanakan perbincangan dengan baik. Tiada sebarang kontroversi dari segi penulisan jawapan. Malah, murid mengakui banyak lagi pendedahan soalan perlu dipelajari. Perkara ini hanya di sampaikan oleh murid yang mendapat markah 88% dan 80% sahaja yang mana seorang lelaki dan seorang perempuan.

Adalah diharap, dari hasil perbincangan ini murid dapat menjawab dengan lebih baik dan berhati-hati dalam menulis jawapan.


Panitia Sains bermesyuarat 1jam30minit Kali Kedua 2012

Assalamualaikum...


Alhamdulillah.....

Syukur kehadrat Allah Taala yang memudahkan segala urusan di dunia dan di akhirat.

Hari ini, telah terlaksana satu tugas untuk mengadakan mesyuarat kali kedua panitia sains bagi tahun ini bermula jam 12.30 t/hari dan ditangguhkan pada jam 2.00 petang. Kehadiran semua guru-guru sains (lelaki) dan guru besar merancakkan lagi suasana mesyuarat dengan penuh makna dan buah bicara.




Saya selaku ketua panitia yang dilantik, mengakui banyak kelemahan dan kekurangan dalam mengurus sesuatu mesyuarat. Saya tidak sempat untuk menyediakan laporan minit mesyuarat pertama sebelum ini. Namun, perkara ini tidak menjejaskan proses perjalanan mesyuarat yang dirancang.


Semoga dengan mesyuarat yang diadakan ini, dapat keberkatan daripada Allah Taala ketika mana kita semua warga pendidik mulai laksanakan tugas dan tanggung jawab yang diberi bermula di peringkat sekolah dalam dan luar. InsyaALLAH.

Antara agenda mesyuarat kali ini ialah
  • Ucaptama Tuan Guru Besar
  • Pengurusan Panitia
  • Laporan Aktiviti 
  • Laporan Prestasi Akademik
  • Pengurusan PEKA
  • Hal-hal lain
Alhamdulillah, semua guru yang hadir dapat berkongsi idea dan pendapat yang bernas.


InsyaALLAH, esok (Rabu 1-Ogos-2012) akan mulai membuat rekod inventori bagi bahan dan peralatan sains. Moga semuanya berjalan lancar.

Amin.


Ahad, 29 Julai 2012

i-nilam Tahun 2012

Program nilam merupakan satu program yang baik untuk murida di sekolah dalam memupuk usaha membaca. Untuk para pendidik juga telah diperkenalkan program membina sinopsis bahan ilmiah dari unsur bahan bacaan.

Berikut merupakan beberapa siri perkongsian bersama (tugas sebagai guru data secara tidak langsung terlibat dalam proses i-nilam, insyaALLAH akan dilaksanakan mengikut keperluan dengan ruang masa yang agak terhad)




Di bawah merupakan siri perkongsian pembentangan dari Pegawai BTP




Manakala di bawah ini, merupakan perkongsian dari beberapa laman web yang dicari dalam internet






Sumber lain








Pembentangan Hasil Kerja Murid dalam PNP Sains

Kaedah pembelajaran koperatif dapat menjimatkan masa dan mengeratkan hubungan antara ahli dalam kumpulan. Dalam pada itu, beberapa perkara yang dapat ditekankan ialah yang kuat membantu yang lemah dan yang bijak membantu yang sederhana.
(Lihat sini untuk PnP Koperatif di SK. Bulusilou Keningau)







Itulah cara yang cuba saya ketengahkan pada PnP kali ini untuk mengulangkaji kembali subjek sains dalam beberapa unit tahun 5. 

  1. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan dalam kelas dan diberikan beberapa peralatan dan bahan untuk aktiviti berkumpulan. Murid duduk dalam kumpulan dengan meja bercantum.
  2. Saya berikan tajuk-tajuk kepada setiap kumpulan dan diberikan masa 30 minit untuk menyiapkan nota kreatif dalam berkumpulan. Kebebasan menulis dan merangka corak persembahan diberikan kepada setiap kumpulan.
  3. Setelah tajuk diberikan, murid mula merangka nota dalam kertas a4 sebelum mulai tulis di kad manila. Guru telah berikan nota ringkas dan padat untuk sains tahun 5 kepada murid pada semester 1 sebelum cuti sekolah sebagai aktiviti ulangkaji kembali semasa cuti sekolah. Maka, pada aktiviti kali ini cuma ingin meningkatkan lagi kefahaman dan keupayaan murid untuk berkongsi dalam setiap perkara yang dibaca diterjemahkan dalam bentuk pembentangan.
  4. Saya bertindak sebagai fasilitator kepada kumpulan-kumpulan murid bagi membantu untuk memudahkan urusan murid dalam menulis dan mencari maklumat penting.
  5. Dengan imaginasasi murid, saya minta murid untuk melukis gambar objek atau perkara yang berkaitan dengan pembentangan yang hendak disampaikan agar pembentangan tidak hanya tertumpu kepada nota penulisan yang bersifat biasa.
  6. Alhamdulillah, hassilnya murid dapat terjemahkan nota ringkas (dari buku) kepada bentuk yang mudah difahami dan mudah untuk disampaikan kepada rakan-rakan lain dalam kelas.
Cara ini saya cuba aplikasikan kepada murid tahun 6 Proaktif pada 17-Julai-2012. Sebelum ini, pernah juga laksanakan pnp seperti ini. Namun, kali ini pnp yang cuba diketengahkan ialah hasil perkongsian berkesan dan perhubungan secara banyak hala, antara murid dan guru, guru dan murid, murid dan murid.

Kesan dari pnp ini, murid dapat menjawab soalan gerak gempur untuk subjek sains tahun 5 dalam bahagian A dengan betul dan mudah. Perkara yang cuba dikaji ialah

  1. Unit/Tajuk yang menjadi killer kelemahan kepada murid dalam menjawab sains bahagian A.
  2. Adakah murid berasa yakin untuk menyampaikan konsep sains yang dipelajari dalam kelas menggunakan bahasa ibunda mereka sendiri (BUGIS) atau menggunakan bahasa melayu yang tepat.
  3. Pemahaman ringkas murid untuk tajuk sains tahun 5 dapat membantu murid untuk perbaiki dan mengukuhkan pemahaman pembelajaran sebelum ini semasa berada di tahun 5.
  4. Murid dapat belajar menulis nota dengan lebih baik dan berkesan dibantu oleh rakan dan juga melihat kumpulan lain sebagai contoh dalam membaiki mutu penulisan nota untuk persembahan dalam penyampaian maklumat berkesan.
InsyaALLAH, banyak lagi perkara yang perlu dilaksanakan dengan kaedah perancangan yang lebih rapi. Walaupun saya merasakan masa terlalu lewat dan suntuk untuk laksanakan aktiviti seperti ini, insyaALLAH dengan pemahaman yang sedikit ini dapat membantu murid untuk melonjak dengan lebih baik di masa akan datang iaitu konsep pembelajaran yang berkesan ialah secara berkumpulan (berjemaah).

(Sedang merancang membina ABM/BBM sendiri..tapi masih difikirkan selain daripada penggunaan powerpoint dan juga barang maujud..insyaALLAH..akan diusahakan...)



Gambar aktiviti....

















Sabtu, 28 Julai 2012

Program Ramadhan d'kat Dihati 2012

Assalamualaikum pembaca budiman...sungguh tak sangka kali ini dapat kita bertemu kembali dengan bulan Ramadhan yang sangat ditunggu-tunggu oleh semua umat Islam. Alhamdulillah.

Dalam kesempatan ini, saya ingin berkongsi beberapa aktiviti yang dirancang di sekolah bersama rakan-rakan. Pihak panitia pendidikan islam telah merancang dan melaksanakan beberapa aktiviti sepanjang bulan ramadhan. 

Berikut merupakan beberapa perkara yang dapat saya kongsikan dalam bentuk bergambar...
(ketika mesyuarat bagi program ini saya tidak hadir kerana pada 25-Julai-2012 Rabu hari tersebut saya menuju ke SK Kota Kinabatangan bagi menghantar laporan PEKA kepada Penyelaras PEKA Daerah).














Sekian

Rancangan Pengajaran Tahunan Sains KSSR Tahun1 dan Tahun 2

Alhamdulillah. 

RPT untuk subjek sains (KSSR) telah diperolehi dari guru mengajar dalam 2 minggu lepas. Terima kasih kepada cikgu Azizul dan cikgu Faizal yang berusaha untuk menyediakan RPT bagi subjek sains kssr ini. Jika ada sebarang kekurangan dalam rpt ini, boleh tuliskan komen kepada saya untuk bersama berkongsi dan perbaiki dengan lebih baik. InsyaALLAH

Rancangan Pengajaran Tahunan Sains KSSR Tahun 1

Rancangan Tahunan Dunia Sains Dan Teknologi Tahun 1

Rancangan Pengajaran Tahunan Sains KSSR Tahun 2

RPT DST THN 2

Selesai menaip pada 10.20pm (28-Julai-2012) Setelah makan roti john kebab istimewa di Sri Perdana bersama jemaah yang datang dari Kelantan. Jemaah yang sedang bergerak 40hari di kawasan Lahad Datu ini terdiri daripada orang alim, orang lama dan juga bakal ustaz. InsyaALLAH.

Moga dengan rpt ini, dapat memudahkan para pendidik dalam mempersiapkan diri dengan lebih terancang untuk laksanakan pengajaran dan pembelajaran.


Jaminan Kualiti Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) 2012

Perkara ini saya ketahui dari Puan Noraidah (Guru Sains SK Kota Kinabatanan). Dengan inisiatif sendiri, saya mencari maklumat yang berkenaan di internet. Hasil perbincangann dengan penyelaras KSSR di sekolah iaitu cikgu Erwansyah juga minta diberikan penerangan jika ada maklumat yang berkaitan.

Alhamdulillah, saya telah temui beberapa maklumat yang dan dibawah ialah hasilnya.

Dokumen Jaminan Kualiti PBS Sekolah (KSSR)





Sekian.

Sifat bahan konduktor dan penebat (aktiviti bersama murid tahun 4)

Teknik pnp KONSTRUKTIVISME DAN KOPERATIF digabungjalinkan

Pnp pada Jumaat (30 minit)

Gambar aktiviti

1) Ujikaji antara logam (besi) dan plastik, untuk kenal pasti konduktor haba dan penebat haba yang baik.

2) Ujikaji tentang sifat bahan yang menyerap air (menggunakan tisu dan juga kertas dari kotak tisu).

Antara proses pnp yang telah dilaksanakan ialah seperti berikut :

  • Berikan contoh objek/benda yang menjadi konduktor haba yang baik dan penebat haba yang baik.
  • Murid menjawab secara lisan iaitu logam merupakan konduktor haba yang baik contoh sudu besi (seperti yang telah dirancangkan murid dikehendaki membawa sudu besi dan sudu plastik).
  • Setelah saya memasukkan air (panas) kedalam cawan murid, murid dikehendaki tunggu dalam 2 minit. Kemudian murid diminta untuk memegang sudu besi dan plastik untuk kenal pasti yang mana satu berasa panas? Pembelajaran teknik konstruktivisme dan koperatif digabungkan.
  • Seterusnya, murid diajukan soalan. Berikan contoh objek/benda yang menyerap air?
  • Murid menjawab kertas. Saya menulis jawapan mereka di papan putih. Kemudian, saya minta murid jalankan ujikaji kedua.
  • Murid diberikan tisu dan kertas dari kotak tisu.
  • Murid dapat kenal pasti dengan baik bahawa tisu dan kotak tisu dapat menyerap air. Murid juga menerangkan bahawa tisu dapat menyerap air dengan lebih baik daripada kertas kotak tisu. 




Kumpulan Joshua. 
"Tidak rasa panas pun sudu besi ni. Cikgu letak air yang suam" Itulah luahan dari kanak-kanak kecil ini.



Baru nak ambil tisu yang sudah tenggalam dalam cawan.

Saya pasti tisu ini memang menyerap air. Itulah kata-kata dari Sharikbal.

Kegembiraan dari wajah jelas kelihatan. 



Penulisan ini hanyalah sekadar perkongsian bersama.

Ada beberapa kelemahan yang perlu saya perbaiki
  1. Peralatan perlu disediakan dengan rapi dan terancang.
  2. Menggunakan bahan (air) yang baik dalam laksanakan ujikaji supaya lebih berkesan.
  3. Sediakan lembaran sebelum ujikaji dilaksanakan agar murid dapat menulis catatan dengan mudah dan cepat.
  4. Latihan ringkas perlu diberikan untuk proses penilaian.
  5. Penilaian secara lisan tidak menunjukkan kefahaman murid secara keseluruhan di dalam kelas.
InsyaALLAH...sesuatu perlu dilakukan....

Terima kasih kepada semua murid di kelas 4 Proaktif 





Jumaat, 27 Julai 2012

Fail PEKA Sains dan Lawatan ke SK Kota

PEKA sains merupakan salah satu Pentaksiran Bersaskan Sekolah (PBS) yang diperkenalkan oleh KPM kepada pihak sekolah. Pada tahun ini, saya memikul tanggung jawab sebagai Ketua Panitia sains merangkap Penyelaras Peka diperingkat sekolah. 
(Panduan Pengurusan Bilik Sains)

Memandangkan ini merupakan tugas dan pengalaman baru bagi saya sebagai penyelaras, maka banyak lompang  dan perkara yang perlu dipelajari dan diperbaiki. 

Alhamdulillah, pada 25-Julai-2012 (Rabu) saya telah bertemu dengan Puan Noraidah dari SK Kota Kinabatangan selaku Penyelaras PEKA Daerah Kinabatangan. Pertemuan ini, secara asasnya ingin menghantar laporan PEKA sekolah pada tahun ini (2012), dan dalam kesempatan ini saya gunakan untuk menimba ilmu dan pengalaman dari beliau.






Dengan izin Allah, kami sempat bertemu dalam tempoh lebih dari 1 jam (bermula 12.00pm hingga 1.35pm). Banyak bahan dan tatacara pengurusan PEKA yang ditunjukkan kepada saya. Malah, saya juga sempat beramah mesra bersama Ketua Panitia Sains sekolah beliau iaitu Puan D.K (nama ringkas yang popular).






Selain dari pengurusan PEKA, saya juga dibawa ke bilik sains yang telah diubahsuai dengan baik dan mendapat sentuhan kreatif dari Cikgu DK. Saya juga diterangkan mengenai pengurusan panitia sains dan peralatan serta contoh evidens (PEKA) murid yang telah dijadikan sebagai pameran.

Beberapa perkara yang dapat saya simpulkan dalam pertemuan ini ialah
  1. Pengurusan PEKA bermula dengan Jawatankuasa PBS diperingkat sekolah.
  2. Fail yang perlu disediakan ialah Pengurusan PEKA, Penskoran Murid dan Evidens Murid.
  3. Pelaporan PEKA dihantar mengikut masa yang telah dirancangkan.
  4. Perlaksanaan PEKA sekurang-kurangnya 2 kali setahun (1 kali 1 semester)

Terima kasih atas kerjasama yang diberikan. Syukur juga kerana tuan Guru Besar membenarkan saya untuk keluar awal dari sekolah untuk urusan ini (menghantar laporan dan mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan PEKA sains).

Sekembali saya dari SK Kota, saya adakan perbincangan ringkas bersama guru besar. Antara isu yang saya kemukakan ialah
  • Pengurusan fail PEKA
  • Jawatankuasa Jaminan Kualiti Sekolah
  • Pengurusan PBS
  • Fail, dokumen dan evidens murid
InsyaALLAH, dalam minggu hadapan akan diadakan 1 mesyuarat panitia sains untuk mengembangkan perkara ini dan adakan sedikit perbincangan mengenai PEKA secara khasnya dan pengurusan panitia secara umumnya adalah seperti berikut
  • Pengurusan panitia (penyediaan fail dan dokumen yang diperlukan mengukut format pengurusan panitia yang diberikan dari PPD Kinabatangan bermula Januari 2012).
  • Pencapaian sains sekolah
  • Pelaporan aktiviti dan program sains 2012
  • Pengurusan PEKA (mengikut contoh dari pengurusan dari SK Kota Kinabatangan)
  • Kajian tindakan (sains)
  • Pengurusan inventori sains
Alhamdulillah...segalanya dipermudahkan.


Dikemaskini kembali pada 9-Ogos-2012 (1046pm)

Sabtu, 21 Julai 2012

Aktiviti Pengukuran Sains Tahun 4

Pada hari semalam (Jumaat 20-Julai-2012) saya masuk ke dalam kelas 4PA untuk laksanakan pdp sains selama 30 minit. Atas faktor waktu yang singkat (setelah selesai laksanakan program solat hajat dan bacaan yasin Tahun 6 setiap jumaat), maka saya beri tugasan kepada murid untuk lakukan aktiviti berkaitan dengan tajuk pengukuran.

1. Saya beri helaian kertas berwarna kepada murid (1 helai untuk 2 orang murid).

2. Murid diminta bina garisan lurus sepanjang 4cm di kertas tersebut.

3. Kemudian, bina petak mengikut sambungan garisan berkenaan dengan panjang dan lebar ukuran 4 cm.

4. Setelah berjaya membina petak tersebut, murid dikehendaki untuk gunting petak tersebut dan di lekatkan dalam buku nota sains.

5. Petak yang dilekatkan itu, dinyatakan ukuran panjang dan lebar. 

Setelah selesai, murid diminta untuk mencari luas petak tersebut dan dijawab dalam buku nota sains.

Sedikit perbincangan di adakan dalam kelas. Alhamdulillah, semua murid boleh lakukan aktiviti ringkas ini dengan mudah dan mengikut waktu yang dirancangkan.






1 kertas lembaran diberikan kepada murid sebagai nota tambahan dan murid dikehendaki untuk mewarna gambar dalam nota tersebut dan di lekatkan dalam buku nota sains. Ini merupakan salah satu inisiatif kerana saya jarang masuk ke kelas 2 minggu kebelakangan ini atas faktor program anjuran sekolah dan juga tugasan di luar sekolah.

Alhamdulillah
Selesai