Murid-murid dikehendaki beratur sebelum masuk ke pusat akses.
Murid yang lemah dibantu oleh murid yang berkemahiran.
(Gambar ini diambil pada hari Isnin 10 September 2012 jam 11.45 pagi)
Ia
merupakan satu ruang pembelajaran yang disediakan bagi membolehkan murid
membuat pembelajaran kendiri (self learning). Murid boleh mencari
dan memilih sumber pembelajaran secara sendiri mengikut kadar kendiri terarah
kendiri dan akses kendiri.
Pusat
Akses Sekolah merupakan satu bentuk sokongan kepada proses pengajaran
dan pembelajaran. Ia membolehkan warga sekolah khasnya murid mendapatkan
maklumat dan berkomunikasi melalui penggunaan teknologi maklumat.
Faktor – faktor yang mendorong
penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan guru, aktiviti-aktiviti yang
dijalankan di pusat akses sekolah dan juga mengenal pasti halangan yang dihadapi oleh guru untuk menggunakan
pusat akses sekolah.
Objektif Pusat Akses Sekolah ialah untuk:
• Meningkatkan kemahiran dalam
mencapai maklumat
• Membolehkan pelajar melaksanakan
pembelajaran kadar kendiri, terarah
kendiri dan akses kendiri dengan
lebih berkesan.
• Meningkatkan kemahiran penggunaan ICT murid untuk pengajaran dan
pembelajaran.
Bagi mencapai matlamat di atas,
kemahiran guru dalam ICT amatlah penting
kerana guru bertanggungjawab serta
berperanan penting mengembeling kemahiran
ICT dan kemahiran maklumat dalam
pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik
darjah. Jika sekolah hendak mempertingkatkan kualiti ilmu dan ketrampilan pelajar
dalam ICT, ianya perlu
dilaksanakan melalui kerja guru dan lain-lain staf yang
menyokong tahap pembelajaran yang
hendak dicapai. Apabila guru membuat
persediaan mengajar dengan
menggunakan ICT dalam bilik darjah, mereka juga
mempertingkatkan kebolehan ICT di
kalangan pelajar masing-masing.
Pusat Akses - Fungsi & Peranan Pusat Akses,
mus225
Senarai_URL_Pusat Akses Sekolah
Kemaskini semula pada 7-Oktober-2012 Jam 2.04 petang
Senarai_URL_Pusat Akses Sekolah
Kemaskini semula pada 7-Oktober-2012 Jam 2.04 petang
Tiada ulasan:
Catat Ulasan