Khamis
5 Feb 2015
Kelas 5 Amanah
Masa 1 jam (12.10p,m hingga 1.10pm)
Kemahiran manipulatif
1. Guru maklumkan kepada murid untuk berkumpul di luar kelas dan bergerak ke tempat penyiasatan (di bawah perumahan guru).
2. Setiap ketua kumpulan (seramai 5 orang) ditugaskan untuk bantu guru membawa alatan yang diperlukan untuk laksanakan tugasan. Alatan yang diperlukan di ambil dari makmal sains dan dibawa dalam kotak khas.
3. Murid duduk dalam kumpulan masing-masing dan mendengar penerangan dari guru.
4. Setiap kumpulan diberikan alatan yang diperlukan dan lembaran kerja untuk memudahkan setiap kumpulan menyiapkan tugasan yang diberikan.
5. Cecair air biasa digunakan dibawa dari makmal sains diisikan dalam botol air minuman.
6. Murid mula laksanakan tugasan dengan cermat dan dibimbing oleh guru.
7. Ketika murid mula mengisi air dalam bekas, murid yang lain memerhatikan kuantiti isipadu air yang dimasukkan adalah tepat bacaannya.
8. Murid mula bina jadual dan merekodkan bacaan awal bagi setiap ketinggian isipadu air.
9. Murid diminta untuk meramal/menjangkakan ketinggian isipadu air pada jam 6 petang.
10. Guru adakan perbincangan bersama murid.
Refleksi.
1. Terdapat 3 alat pecah semasa tugasan ini dilaksanakan kerana terdapat sekumpulan murid lain bermain di sekitar tempat penyiasatan. Langkah untuk mengatasi masalah ini di masa akan datang ialah, guru perlu membuat petak atau menandakan tempat penyiasatan untuk laksanakan eksperimen supaya tidak diganggu oleh pihak lain.
2. Murid dapat laksanakan di tempat yang betul mengikut strategi pdp yang dirancang.
3. Murid berkeyakinan untuk mengendalikan alatan dan bahan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan