Aktiviti pdp berjalan lancar untuk kelas 5 Bersih pada 11 Februari 2015.
Saya bawa sedikit bahan dan alatan untuk bantu murid membina model haiwan imaginasi secara berkumpulan dalam kelas.
Strategi pedagogi ialah koperatif dan perbincangan.
1. Guru terangkan dahulu tajuk yang akan dipelajari.
2. Murid di soal secara rawak bagi 5 jenis haiwan yang disenaraikan di papan putih tentang cara haiwan itu dapat selamatkan diri (ayam, kucing, kura-kura, kala jengking dan ular).
3. Murid dalam berkumpulan berbincang mengenai haiwan yang hendak di bina.
4. Guru agihkan bahan dan alatan.
5. Murid dibantu dan dibimbing tunjuk cara bina model.
6. Murid mempersembahkan hasil reka cipta haiwan imaginasi dan memberi sedikit penerangan.
7. Murid buat catatan mengenai haiwan yang cipta dalam buku nota sains masing-masing.
8. Murid membuat kesimpulan mengenai pentingnya ciri-ciri dan tingkahlaku sesuatu haiwan itu bagi tujuan menyelamatkan diri dari bahaya.
Kongsi gambar.
Gambar di bawah khas untuk kelas 5 Bersih (kelas kedua dihadapan)
Strategi pedagogi inkuiri penemuan, koperatif dan perbincangan
10 Februari 2015
Selasa
Kelas 5 Dedikasi (kelas belakang/lemah)
1. Murid telah dimaklumkan untuk bawa alat dan bahan masing-masing sehari sebelum pdp.
2. Murid duduk dalam kumpulan kecil (kelas diadakan di makmal sains)
3. Guru bantu murid beri penerangan mengenai ciri-ciri haiwan imaginasi hendaklah di reka tidak sama dengan haiwan yang sedia ada.
4. Murid diberikan kotak-kotak terpakai dan mulakan tugasan.
5. Setiap kumpulan berikan penerangan dan bawa catatan untuk diserahkan kepada guru.
6. Guru adakan sesi soal jawab mengenai ciri istimewa mengenai haiwan yang di bina.
7. Buku teks dijadikan sebagai panduan untuk mencari ciri dan tingkahlaku haiwan yang dibina dengan lebih menarik.
Hasilnya, murid dalam kelas ini sangat aktif dan bekerjasama ketika tugasan diberikan.
Rekaan hasil haiwan imaginasi sangat mengkagumkan kerana kebolehan dalam bidang kemahiran hasil tangan sememangnya cepat dan memuaskan.
Murid perempuan perlu bimbingan kerana melebihi tempoh masa untuk menyiapkan tugasan.
Hasil kerja murid walaupun tidak seberapa namun kesungguhan menyiapkan tugasan dan kerjasama dalam kumpulan sangat baik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan