Sumber buku
Tajuk : Humor Dalam Pengajaran
Terbitan : PTS Profesional Pendidikan
Tahun : 2007
Penulis (Hak Cipta) : Abdul Ghani Abdullah, Abd. Rahman Abd. Aziz, Abdul Rashid Mohamed (USM)
No. ISBN : 978-983-3586-22-6
Harga : RM 17.00
Kedai : Badan Book Store
Tarikh Dibeli : 15-Mac-2011
Tarikh Habis Baca : 09-Dec-2011
Definisi Humor
Keadaan hati (gembira, sedih, marah dan senang),kebolehan menyatakan sesuatu yang menggelikan hati (Kamus Dewan, 2002:471)
“..suatu persepsi kualiti yang membolehkan kitamengalami kegembiraan walaupun ketika menghadapi kesulitan. Humor mampumeransang sistem imunisasi, menambah fleksibiliti kepada tanggapan danmemulihkan tenaga dalaman (Provine,2000)
Amalan Humor dalam Pelbagai Bidang
Keselamatan
Komunikasi
Perubatan
Korporat
Kelebihan Penggunaan Humor dalam Pengajaran Pembelajarandi Bilik Darjah
Mengurangkan tekanan
Meningkatkan hubungan dengan orang lain
Mengurangkan konflik
Membina dan mengekalkan kerjasama
Panduan Menggunakan Humor dalam Proses Pengajaran
Jangan paksa diri
Laksanakan Humor mengikut gaya anda sendiri
Gunakan unsur humor secara berhemah
Jadikan humor sebagai sebahagian daripada pengajaran
Penggunaan bahan-bahan humor
Penggunaan humor yang bertema
Penggunaan unsur humor yang ringan
Jenis-jenis humor dalam pengajaran
Jenaka
Penggunaan lagu-lagu dan muzik
Cerita lucu
Pantun jenaka dan pantun kanak-kanakKomen lucu
Kaedah pencerita yang dramatik
SindiranPenggunaan bahan kartun atau karikatur
Langkah-langkah menjana kecerdasan emosi di kalanganpelajar
1) Menerima pelajar tanpa syarat
2) Mewujudkan perhubungan mesra
3) Memahami pelajar secara empati
4) Mengambil berat
5) Menghormati pelajar
6) Mendorong nilai-nilai matang, bertanggungjawab dan bijaksana
7) Membantu mengenal pasti masalah secara saintifik
8) Membantu mencari alternatif
9) Guru sebagai agen perubahan dan model
Humor dan Pengajaran Berkesan
Definisi Pengajaran Berkesan :
Pengajaran yang membolehkan pelajar memperoleh kemahiran, pengetahuan dan sikap yang ditetapkan
Pengajaran yang digemari para pelajar
Pengajaran yang berkesan melibatkan penyertaan pelajar secara interaktif dan juga penglibatan dengan penggunan beberapa teknik yangtepat
Syarat Utama Pengajaran Berkesan
Memberi perhatian kepada perbezaan pelajar
Meningkatkan kualiti kehidupan setiap murid
Mewujudkan suasana mesra dan humor
Pemusatan keperluan dan minat pelajar
Memahami waktu yang produktif
Memberi peluang pelajar-pelajar melibatkan diri dalam pembelajaran
Mencabar pelajar-pelajar untuk belajar
Mengembangkan pembelajaran
Menepati matlamat-matlamat pengajaran
Mempelbagaikan kaedah mengajar
Meningkatkan keberkesanan pengajaran melalui Penggunaan Humor
Menggunakan teknik refleksi dan menguasai kemahiran penilaian kendiri seperti …..
Adakah penggunaan humor semasa set induksi yang digunakan sesuai dan berjaya menarik perhatian murid?
Adakah isi pelajaran yang disampaikan dengan penggunaan humor secara sistematik, tepat dan lengkap?
Meningkatkan kemahiran komunikasi
Tiga elemen komunikasi yang menunjukkan personaliti seseorang guru
Model guru
Prihatin guru
Jangkaan dan harapan guru
Perlaksanaan pendekatan modifikasi tingkah laku
Peneguhan positif
Pelenyapan atau extinction
Bentuk atau shaping
Kontrak atau perjanjian dalam kelas
Masa tamat atau time out
Dendaan
Peneguhan negatif
Ekonomi token
Ciri-ciri Guru sebagai pencerita dramatik
Pendekatan komunikasi
Penampilan diri
Nada suara guru
Persekitaran bilik darjah
Cara berpakaian
Bahasa
Gerak Badan
Bercerita
Teori Peniruan
Alat Bantu Mengajar
Unsur humor dalam penceritaan
Aktiviti Susulan
Aplikasi di dalam bilik darjah
Teknik Pengajaran Guru
Teknik lakonan
Teknik bercerita
Teknik mendengar rakaman
Tayangan video
Strategi dan kaedah pengajaran dan pembelajaran
Kemahiran memerhati
Kemahiran mentafsir
Kemahiran meramal
Kemahiran inferens
Penilaian dan kejituan
Penggunaan Cerita, Anekdot, Sindiran dan Aksi dalam P&P Teori Gardner 8 kecerdasan yang dimiliki manusia
Kecerdasan linguistik
Kecerdasan muzikal
Kecerdasan kinestetik
Logik atau matematik
Naturalistic
Ruang atau spatial
Intrapersonal
Interpersonal
Bahan-bahan humor
Cerita-cerita lucu: bahan atau ceritalucu yang berkait dengan tajuk yang diajar ataupun bahan lucu yang di luardaripada bahan yang dikaji tetapi masih releven.
Anekdot: bahan cerita atau komen lucu,sindiran lucu yang berkaitan seorang tokoh, watak yang dapat diguna bagimengulas episod ataupun perkara yang berkaitan dengan tajuk yang yang sedangdibicarakan.
Aksi lucu: Aksi guru yang dilakukansecara spontan, sederhana dan terancang bagi menimbulkan suasana lucu danbertujuan mengukuhkan pemahaman pelajar kepada sesuatu peristiwa ataupun tokoh yang sedang diceritakan
Nak beli buku ini?? Klik sini >>>BELI<<<
Rujukan Kaunseling??? Klik sini >>>AZIMS<<<
Tiada ulasan:
Catat Ulasan