SILA KLIK SINI JUGA

FoLLow3rS

Iklan

Pertandingan Memasak 2015 SK Lahad Datu III

Khamis, 16 Ogos 2012

PEKA Sains Dalam Pembentang Berkumpulan Murid Tahun 6

Pembelajaran Koloborasi dalam eksplorasi sains secara menyeluruh dalam pnp dan di luar pnp. 

Klik sini untuk mengetahui aktiviti sebelum pembentangan PEKA Sains ini 

Guru sebagai mentor dalam membentuk acuan minda murid agar lebih bersifat dinamik dan juga murid berkeupayaan menghasilkan idea dan hasil kesimpulan dari sesuatu projek.

Berikut merupakan salah satu aktiviti PEKA Sains yang melibatkan penglibatan murid secara menyeluruh dalam aktiviti berkumpulan.

Subjek: Sains
Masa: 9.30 - 10.30 pagi
Hari / Tarikh : Khamis (19-Julai-2012)
Topik: Sains Tahun 5 
Teknik PNP: Perbincangan Berkumpulan
ABM/BBM : Kertas manila kad, kertas berwarna, nota sains tahun 5, marker pen, pen, pensil, pensil warna.






Setiap murid dalam kumpulan dikehendaki menyampaikan hasil perbincangan berkumpulan untuk dikongsikan bersama murid lain dalam kelas.

Alhamdulillah, teknik ini telah menjadi lebih mudah kerana murid memberi kerjasama yang baik dalam kumpulan sendiri di samping itu, murid yang berkebolehan dapat membantu kumpulan yang sederhana dan lemah. Dalam pada itu, murid tahun ini secara tidak langsung mengulang kaji subjek sains tahun 5 sebelum ini. 

InsyaALLAH, teknik ini akan cuba diperbaiki dengan menambah lembaran berbentuk soalan dan juga borang refleksi agar murid berpeluang untuk menyatakan hasil dan input yang diperolehi bagi sesuatu aktiviti yang dilaksanakan dalam kelas secara khusus. Perkara ini dapat membantu guru dalam mengenal passti kefahaman murid dan juga input yang murid perolehi selain daripada kuiz dan juga soalan-soalan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Sini

Related Posts with Thumbnails