(Pnp ini telah dilaksanakan pada 9-Ogos-2012 Khamis selama 60 minit bermula 11.00am-12.00pm)
TAMAT
Nota tambahan yaang diperolehi dari internet
MENCEGAH PENGARATAN
Sumber: http://www.scribd.com/doc/66776467/MENCEGAH-PENGARATAN
Kaedah pengajaran konstruktivisme
Beberapa alat bantu mengajar
1. Lembaran kertas soalan (10 soalan betul / salah, 5 soalan isi tempat kosong)
2. Slide powerpoint (mempercepatkan proses pnp)
3. Kunci kereta dan tin minuman (bahan maujud)
4. Buku teks (KPM)
5. Modul Bitara (buku kerja murid) Keluaran Sasbadi (latihan berbantukan buku/guru)
PENGARATAN tahun 4
PENGARATAN tahun 4
Objek apa yang boleh berkarat?
Objek apa yang tidak boleh berkarat?
Bagaimana pengaratan boleh berlaku?
Bagaimana mencegah pengaratan?
Ini ialah beberapa soalan yang di ajukan kepada murid dalam kelas.
Soalan yang turut di berikan ialah
Nyatakan bahan yang tidak boleh berkarat?
(murid akan imbas kembali pnp yang lepas iaitu bahan yang dibuat daripada plastik, kapas, kayu, getah dan tanah)
5 minit digunakan untuk saya menyediakan peralatan seperti yang kelihatan di atas menggunakan ruang meja murid (murid diminta untuk duduk dalam kumpulan). Alatan tersebut ialah, LCD projektor, Laptop dan juga wayar penyambung (extension wire).
Murid kategori lemah dikehendaki duduk dalam barisan hadapan supaya memudahkan guru untuk memantau dan membantu murid-murid ini.
Aktiviti dengan penglibatan murid secara aktif. 3 orang murid diwakilkan untuk membaca maklumat. Manakala rakan dalam kelas, mendengar dan cuba menjawab serta memberikan idea/pendapat masing-masing.
(aktiviti ini melibatkan masa dalam 6 minit sahaja kerana seorang murid diberikan 2 minit)
Suara saya memang perlahan cikgu....
Dalam buku teks ada jawapanlah cikgu.
Itulah kata-kata murid ini ketika mana sesi latihan merujuk kepada buku teks dilaksanakan.
Murid sedang memerhatikan kunci kereta dan model tin minuman yang kemek.
(Eh, kunci kereta tu macam berkarat lah) itu lah yang sibuk diperkatakan dalam kelas tadi.
Aktiviti senaman ringan untuk menghilangkan mengantuk setelah penat berfikir untuk menjawab soalan.
Murid diminta untuk angkat tangan kanan dan kiri ke atas, bawah, kiri dan kanan.
Setelah itu, murid diminta untuk urut sedikit bahu kawan dalam kiraan 10.
(Aktiviti ini membantu murid untuk segarkan kembali ketajaman penglihatan, daya bertahan badan untuk duduk dengan baik, dan juga membantu mengalirkan oksigen ke otak supaya murid boleh berfikir dengan baik. Dalam jangka masa 3 minit sahaja aktiviti ini memberi kesan yang besar kepada murid.
Selamat mencuba)
Murid menjawab soalan untuk penilaian pemahaman konsep ringkas. Soalan yang diberikan merupakan Aras 1 (senang).
TAMAT
Nota tambahan yaang diperolehi dari internet
MENCEGAH PENGARATAN
Sumber: http://www.scribd.com/doc/66776467/MENCEGAH-PENGARATAN
Tiada ulasan:
Catat Ulasan