SILA KLIK SINI JUGA

FoLLow3rS

Iklan

Pertandingan Memasak 2015 SK Lahad Datu III

Selasa, 29 Mac 2011

Genap Seminggu ke?

Selasa 29-Mac-2011

Genap sudah lebih seminggu di sekolah setelah bercuti pendek (seminggu jer) sebelum ini. Namun banyak sudah perkara dan aktiviti yang dijalankan dan dirancangkan samada dalam peringkat sekolah dan untuk hidup sendiri.

Syukur Alhamdulillah pada minggu lepas, Cikgu Azuar selamat mengadakan satu program MENTOR MENTEE antara guru dan murid. Saya mendapat seorang sahaja anak yang bernama Azura (macam dalam cerita TV pula). Tugas pertama yang saya berikan ialah melengkapkan biodata diri (menggunakan buku panduan STudy Smart dari Pensyarah UPM bahagian psikologi).

Pada minggu lepas juga menyaksikan perubahan hebat kehadiran murid ke kelas tuisyen melalui program kecemerlangan UPSR sekolah yang dirancangkan. Tidak kurang hebat semua guru yang turut menjayakan. Syukur.

Terima kasih kepada cikgu Zul Haimy kerana sudi memberi tunjuk ajar kepada saya dalam membincangkan KAJIAN TINDAKAN. Saya sebelum ini telah memilih satu tajuk yang mana menjadi beban bagi saya untuk mencari penyelesaian. Kaedah yang saya gunakan tidak tepat malah menyerupai pembinaan TESIS. Walaubagaimanapun, Cikgu ZUl Haimy mencadangkan agar saya mencari dahulu permasalahan dan membuna tajuk yang ringkas tetapi mempunyai kajian yg lebih bermakna dengan pengisian dan proses penyelesaian secara berperingkat. Perkara ini merupakan satu sandaran dan kekuatan untuk saya terus usaha membina kajian tindakan dengan lebih baik walaupun hanya diperingkat permulaan. Ternyata banyak lagi perkara yang perlu saya pelajari dan tidak cukup hanya dengan pembacaan buku Penyelidikan mahupun Kajian Tindakan. TQ Cikgu Zul.

Pada hari-hari yang berikutnya, menyaksikan tugas sebagai guru data semakin mencabar dalam meniti hari yang semakin singkat dengan tugas yang datang secara tiba-tiba mahupun secara tidak sedar ;) tQ to GB kerana beri kepercayaan kepada saya dalam melaksanakan tugas sekalipun disaat akhir. InsyaAllah dimasa akan datang akan cuba yang lebih baik.

Sabtu lepas 26-Mac-2011 (cikgu mustakim) saya sendiri tidak menghadirkan diri ke perjumpaan kokurikulum untuk sukan/permainan dan unit beruniform. Saya selaku unit pengakap sekolah (guru penasihat) agak hampa kerana tidak dapat turut serta bersama anak-anak pengakap kecil di sekolah bersama guru pengakap yang lain. Ini adalah kerana saya menjalankan tugas sebagai Guru Data dalam mengemaskini maklumat setiap guru. Azam kuat untuk terus hadir ke perjumpaan kokum sekiranya keadaan baik dan mengizinkan InsyaAllah amin ;)

Pada hari ini 29-Mac-2011 Selasa juga menyaksikan bahawa isteri saya kurang sihat. Kerana khuatir akan keadaan beliau, saya segera pulang awal ke rumah dan sampai rumah dalam jam 2.15petang untuk menghantarnya ke klinik bagi mendapatkan rawatan setelah saya menghantar seorang wakil pemain takraw sekolah di Sek.Keb.Sandau. Pemain ini bernama Zul hisyam merupakan satu-satunya wakil dari Sek.Keb.Paris 3 Kinabatangan yang terpilih diperingkat daerah untuk teruskan pertandingan takraw di BELURAn untuk peringkat Bahagian Sandakan sekalipun sekolah saya merupakan Johan dalam Takraw Daerah bagi tahun ini dengan mengalahkan pasukan takraw Sek.Keb.Sandau dalam pertandingan akhir pada selasa minggu lepas (22-Mac-2011) bertempat di S.M.K.Bukit Garam 2 Kinabatangan diiringin oleg guru penasihat selaku jurulatih pasukan takraw sekolah iaitu Ustaz Rahmat bin Ahmad. Terima kasih kepada PK1 (En.Zainudin Ahmad) kerana beri sokongan dan doa kepada pasukan takraw hingga beroleh kemenangan sebagai johan. Alhamdulillah.


Banyak pula cerita dan perkongsian.

cerita selanjutnya akan saya bawa dikemudian hari diikuti dengan gambar dan juga video ;)

Cerita tentang kaedah PNP berkesan mantap dan salah silap sahaja belum dimasukkan lagi.
Seronok betul hari ini kerana Cikgu NorArsih memesan kepada saya bahawa murid-muird perlu diberi dendaan sekiranya membuat kesalahan dan kesilapan dengan mengulang pembetulan sebanyak 5kali. Maka dengan itu, mereka (murid) akan lebih berhati-hati dalam melaksanakan kerja yang diberi.InsyaAllah.

Sampai sini dahulu. cerita selanjutnya hanyalah untuk memori sendiri dalam mengenang masa diri ku sebagai seorang pendidik.

31-Mac-2011 ada meeting panitia Sains....nak siapkan dahulu laporan PEKA (pertama) yang baru dibuat pada hari ini bertajuk FORCE...lambatnya saya buat kerja PEKA...masih samar-samar lagi untuk beri markah...guru lama/pakar ada dalam panitia sains sekolah. Alhamdulillah. Tidak sempat rasanya untuk saya study PEKA semasa di maktab dahulu...insyaAllah cuba buat yang terbaik... Apa yang penting..USAHA dan tidak berputus asa serta SYUKUR dalam apa jua keadaan insyaALLAH.

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Sini

Related Posts with Thumbnails