SILA KLIK SINI JUGA

FoLLow3rS

Iklan

Pertandingan Memasak 2015 SK Lahad Datu III

Jumaat, 4 Mac 2011

Peta Minda -Sains Tahun 6

(klik sini untuk peta minda percuma!!! PETA MINDA TAHUN 4, 5 DAN 6)

Pada 25-Feb-2011 Pertama kalinya saya menggunakan portable projectr masuk ke kelas bermulanya saya menjadi seorang guru di sekolah untuk perlaksanaan PNP berasaskan teknologi maklumat (ICT)

Peta minda saya perolehi dari laman web www.petaminda.com dengan cara berbayar kepada tuan punya hak ekslusif Peta Minda berkenaan.

Saya membeli untuk subjek sains bagi tahun 4, 5 dan 6.

Alhamdulillah. Peta Minda ini saya hanya gunakan dalam kelas sebagai (permulaan) bagi memupuk minat dan bentuk minda murid dalam penulisan nota secara berkesan ringkas dan padat berbentuk peta minda.

Awalnya, saya mendedahkan apakah itu peta minda (soalan dikemukakan kepada murid) dan hanya 10orang sahaja yang mengetahui fungsi dan bentuk penta minda. Selanjutnya saya menyangkag slaid peta minda bagi tajuk pertama sains tahun 6. Murid-murid begitu teruja. Selanjutnya saya minta murid secara berkumpula untuk membina peta minda sendiri berdasarkan kreativiti dan memasukkan lukisan yang bersesuaian mengikut nota/maklumat yang diperlukan (gambar/rajah/lukisan sebagai hint kepada murid dalam menambahkan lagi kecerdasan dan kekuatan untuk mengingat sesuatu fakta)

Syukur Alhamdulillah..aktiviti dalam kumpulan menghasilkan pelbagai bentuk peta minda (buat pertama kalinya dibuat oleh murid) yang saya perolehi. Sukar untuk diterjemahkan dengan kata-kata akan peta minda mereka ini. Maka saya meminta membuat sekali lagi peta minda yang lebih ringkas untuk sub-topik supaya lebih berfokus.

Ini adalh kali pertama kelas diadakan secara interaktif (mungkin ya@tidak bergantung kepada anda) bagi saya kerana penggunaan slaid dihadapan sebagai rujukan semata-mata dan jika murid menginginkan peta minda yang sama, mereka juga turut kena membelinya. Ini adalah peta minda yang dibina oleh pengasasnya mempunyai hak ekslusif.







InsyaAllah dalam beberapa jangka masa lagi, projek terbinanya peta minda dikalangan murid dan guru dapat menjana idea dan perkembangan ilmu yang lebih sihat dan keterbukaan maklumat yang lebih luas dan mudah difahami.

(Terima kasih kepada Cikgu Zul Haimy kerana sudi berkongsi idea dalam menjana nota berbentuk peta minda kepada saya bagi subjek sains tahun 4 dengan penggunaan buku keluaran Info Didik)

RUJUK >>>
1) www.petaminda.com http://petamindasains.com/
2) www.thinkbuzan.com
3)
4) KOSMO

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Sini

Related Posts with Thumbnails