Adab Mengajar
7 syarat menjadi guru iaitu
(a)kemahiran yang lengkap tentang subjeknya;
(b) suatu kehidupan amalan yang selaras dengan ilmu;
(c)penerimaan akan tidak adanya upah bagi pengajarannya;
(d) layanan kepada pelajar seolah-olah mereka anak-anaknya;
(e) suatu keyakinan yang mendalam tentang kecemerlangan ilmu
dan amalan yang
dimaklumkan dari ilmu, begitu juga keinginan untuk menanamkan keyakinan ini dalam diri
pelajarpelajarnya dan dengan itu memimpin mereka ke arah kebahagiaan;
(f) lembut dan sabar dengan pelajarpelajarnya; dan
(g) menggunakan kurikulum yang bertingkat-tingkat yang
disesuaikan dengan kemampuan
mental dan tahap perkembangan pelajar
Adab dan Tugas-tugas Guru
Dalam menjalankan tugasnya sebagai seorang guru, Islam telah
menggariskan beberapa panduan
dari segi adab yang harus diikuti iaitu:
(a) Guru hendaklah mempunyai rasa belas kasihan kepada
pelajar-pelajar dan anggaplah mereka
sebagai anak sendiri. Rasulullah S.A.W bersabda yang
bermaksud “Sesungguhnya aku ini
bagimu adalah seumpama seorang ayah bagi anaknya”;
(b) Tugas guru adalah amat besar iaitu melepaskan
pelajar-pelajarnya dari api neraka, manakala
biasanya usaha kedua-dua ibu bapa melepaskan anak dari
neraka dunia;
(c) Guru hendaklah sentiasa ingat bahawa tugas mengajar
ilmu, sama ada ilmu akhirat atau ilmu
duniawi adalah semata-mata bertujuan untuk mencapai ke arah
kebahagiaan abadi di akhirat;
(d) Mengajar dengan tujuan dunia, maka akhirnya akan binasa
dan membinasakan. Berlindunglah
dengan Allah daripadanya;
(e) Tidaklah layak bagi guru itu mencari upah, balasan dan
terima kasih hasil dari mengajar itu.
Mengajar itu kerana Allah dan mendekatkan diri kepadaNya;
(f) Guru hendaklah mengajar pelajar-pelajar mengikut susunan
dan tertib ilmu pengetahuan,
contohnya ajarlah pelajar-pelajar itu dengan ilmu yang
terang dahulu kemudian yang
tersembunyi
(g) Guru hendaklah sentiasa menjelaskan kepada pelajar
bahawa maksud menuntut ilmu adalah
untuk mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala dan bukan kerana
ingin menjadi pemimpin,
kemegahan dan perlumbaan. Terangkan juga akan keburukan
sifat-sifat di atas;
(h) Dalam memberi teguran ke atas pelajar yang bersalah,
lakukan dengan cara sindiran dan tidak
dengan berterus-terang. Menegur dengan kasih sayang, tidak
mengejek-ejek. Teguran yang
terang menyebabkan pelajar hilang takut kepada guru, berani
menentang dan suka
meneruskan sifat yang jahat itu;
(i) Seorang guru yang mengajar sesuatu mata pelajaran,
tidaklah boleh mempersendakan mata
pelajaran lain di hadapan pelajarnya. Sebaliknya guru
hendaklah menggalakkan pelajarnya
mempelajari mata pelajaran lain dengan seluas-luasnya, dan
sentiasa mengajar kemajuan
pelajarannya;
(j) Janganlah diajar pelajaran yang belum sampai peringkat
pemahaman pelajar, kerana ditakuti
pelajar akan putus asa atau otaknya akan tumpul. Rasulullah
S.A.W bersabda yang
maksudnya "Kami para Nabi disuruh menempatkan
masing-masing orang pada tempatnya
dan berbicara dengan mereka mengikut tingkat pemikirannya”;
(k) Jika didapati pelajar telah faham terhadap pelajaran,
kembangkanlah lagi ilmu pengetahuan
itu hingga mendalam;
(l) Pelajar yang singkat atau lambat pemahamannya terhadap
pelajaran, berikanlah penjelasan
yang terang dan peringkat yang layak baginya;
(m) Sekiranya ada sesuatu perbahasan yang tidak layak
diterangkan kepada pelajar itu, maka
janganlah diberitahu kepadanya tentang adanya perbahasan
yang lebih mendalam. Kerana ia
akan menimbulkan kurang keyakinannya dan keinginannya kepada
huraian yang ringkas itu,
dan menganggap gurunya kikir (kedekut);
(n) Guru haruslah beramal dengan ilmu pengetahuan itu
sepanjang masa kerana tindak-tanduknya
itu sentiasa dilihat oleh pelajar-pelajarnya, menjadi contoh
dan keyakinan kepada pelajarnya
pula untuk beramal. Allah Ta’ala berfirman (al-Baqarah:44)
yang maksudnya "Adakah kamu
menyuruh orang lain dengan berbuat baik dan kamu lupakan
dirimu sendiri”.
(o) Tidak melakukan maksiat kerana dosa orang yang berilmu
adalah lebih besar dari dosa orang
bodoh melakukan maksiat. Jika orang berilmu (guru) melakukan maksiat, nescaya orang
ramai (pelajarnya) mengikuti tanpa ia sedar bahawa itu dosa.
Ali r.a berkata “Ada dua orang
yang mendatangkan bala bencana kepada kita, iaitu orang yang
berilmu tidak menjaga
kehormatan dan orang yang bodoh kuat beribadat. Orang yang
bodoh itu menipu dengan
peribadatannya dan orang yang berilmu itu menipu manusia itu
dengan kelengahannya”
Sumber-sumber ilmu
Dalam ajaran Islam, al-Quran dan hadis adalah sumber utama
ilmu pengetahuan. Prof. Syed
Muhamad Al-Naquib Al-Attas (1976) telah membahagikan ilmu
kepada dua iaitu ilmu yang diberi
oleh Allah s.w.t. sebagai kurniaNya kepada insan iaitu
melalui wahyu dan kedua ilmu yang dicapai dan diperolehi oleh manusia itu sendiri
berdasarkan daya usaha aqliahnya yang berpunca daripada
pengalaman hidup, indera, jasmani dan nazar-aqali
berdasarkan pemerhatian, penyelidikan dan
pengkajian.
Berdasarkan kenyataan di atas, sumber-sumber utama ilmu dapatlah dikategorikan seperti
berikut; iaitu dari sumber agama, pancaindera, penaakulan,
intuisi dan autoriti. Ilmu yang utama dalam Islam sudah pastilah ilmu yang satu
yang berasal dari Allah Ta’ala (wahyu) dan hadis-hadis Rasulullah S.A.W. Ilmu dari Allah disalurkan kepada
RasulNya untuk mengatur tindakan manusia agar wujud keharmonian antara manusia dalam kehidupan
mereka. Melaluinya manusia memperolehi pengetahuan agama, akhlak dan
alam ghaib.
Adab Belajar
Tiada ulasan:
Catat Ulasan