Tempoh masa 1 jam (60 minit)
Subjek sains tahun 5 kali ini menggunakan teknik pengajaran ekspositori dan koperatif.
klik sini untuk mendapatkan maklumat MODEL PENGAJARAN
1. Teknik pengajaran ekspositori
Murid di soal secara rawak mengenai pnp yang lalu dan guru mengajukan soalan berkaitan dengan mikroorganisma bertumbuh.
Guru menunjukkan video mengenai mikroorganisma bertumbuh (di ambil dari www.youtube.com)
Murid di dedahkan dengan video yang berkaitan dengan mikroorganisma bertumbuh.
Sesi soal jawab secara lisan dari guru kepada murid diberikan semasa dan selepas menonton video.
Soalan seperti berikut:
1. Ada berapa benda dalam video yang ditunjukkan.
2. Bagaimanakah keadaan bagi setiap benda tersebut. (murid jawab melalui pemerhatian perubahan bagi setiap benda yang dilihat).
3. Perbandingan antara pertumbuhan mikrooragnisma bagi setiap benda.
4. Berikan kesimpulan.
Seterusnya, murid diberikan masa selama 10 minit untuk menulis pemerhatian bagi 3 benda dalam buku amali sains sebagai rekod.
2. Teknik pengajaran koperatif.
Murid dipecahkan dalam kumpulan yang telah dibentuk sebelum ini.
Ketua kumpulan mengambil helaian-helaian kertas dari guru.
Murid dalam kumpulan berbincangan untuk mendapatkan maklumat mengenai kebaikan dan kesan buruk mikroorganisma.
Seterusnya, guru mengadakan sedikit perbincangan dalam kelas sebelum menyerahkan 2 kertas A4 bagi setiap kumpulan untuk menampal maklumat yang berkaitan.
Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar dengan baik.
Murid yang lemah dapat dibantu oleh rakan dalam kumpulan.
InsyaALLAH, ujian ringkas akan diberikan kepada murid bagi menguji tahap kefahaman dalam konsep sains.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan