Topik: Cara Haiwan Melindungi Diri
Masa 7.15am-8.15am (1 jam)
Tempat: Kelas dan sekitar sekolah
Teknik Pengajaran : Eksplorasi dan koperatif
Kumpulan murid: Sederhana dan Lemah
Alhamdulillah, pada hari ini satu aktiviti di luar kelas dapat dilaksanakan dengan baik.
INDUKSI
Murid diberikan penerangan dengan jelas bahawa aktiviti di luar kelas akan dilaksanakan.
Murid dikumpulkan dahulu di kawasan anjung RMT.
LANGKAH 1
Guru beri penerangan sedikit mengenai topik yang akan dipelajari.
Murid dipecahkan kepada 5 kumpulan mengikut meja.
LANGKAH 2
Setiap murid dipertanggungjawabkan untuk mencari haiwan di sekitar sekolah kemudian mengenal pasti kaedah/cara haiwan itu melindungi diri.
Murid dibawa berjalan dalam kumpulan di sekitar sekolah.
Murid mencatat setiap pemerhatian.
(semasa aktiviti pemerhatian, guru menyoal murid secara rawak mengenai haiwan yang ditemui dari segi cara melindungi diri, habitat haiwan tersebut dan ciri-ciri haiwan tersebut)
LANGKAH 3
Murid dikumpulkan kembali di kawasan anjung RMT dan duduk dalam kumpulan
Murid diminta untuk berkongsi setiap pemerhatian yang diperolehi (wakil setiap kumpulan)
LANGKAH 4
Murid diminta untuk menjawab soalan dalam buku rampaian sebagai pengukuhan dalam konsep pemahaman sains.
PENUTUP
Murid diceritakan tentang syukurnya menjadi manusia yang sempurna.
Setiap haiwan mempunyai cara melindungi diri yang berbeza.
Ciptaan tuhan sangat hebat.
KESIMPULAN
Murid-murid dapat menyatakan dengan baik
1. Setiap jenis haiwan mempunyai cara melindungi diri yang berbeza
2. Setiap cara haiwan melindungi diri dapat dinyatakan dengan baik dan contoh
3. Murid dapat kenal pasti setiap jenis haiwan di sekeliling mereka terutama di kawasan sekitar sekolah perlu melindungi diri untuk mengelakkan daripada bahaya.
Macam-macam lagi....
Sedikit perkongsian bergambar
Tiada ulasan:
Catat Ulasan