BOLEH DIGUNAKAN DENGAN BAIK SEKIRANYA PERLU.
INSYAALLAH
PENULISAN ILMIAH
1
Pengenalan
Penulisan ilmiah sering digunakan untuk
mempersembahkan laporan, kertas kerja, projek kajian, tesis atau disertasi sama
ada untuk dibentangkan di seminar, kolokium, simposium, persidangan, viva atau
sekadar penulisan untuk diterbitkan di dalam jurnal, buku atau majalah ilmiah.
Panduan penulisan ini merupakan satu wadah
bagi memberi pendedahan awal kepada warga organisasi pendidikan untuk
menyediakan dan seterusnya membentangkan hasil penulisan ilmiah yang baik.
Panduan ini
akan membincangkan secara umum tentang format dan kaedah menulis sesebuah
penulisan ilmiah. Garis panduan yang dimuatkan di sini adalah untuk kegunaan
para guru dan pelajar yang bakal terlibat dalam aspek penulisan ilmiah. Adalah
diharapkan, melalui usaha ini pembaca
akan dapat pengetahuan untuk menyediakan dan membentangkan hasil penulisan
ilmiah yang berkualiti.
2.0 Definisi Konsep
Penulisan
ilmiah merupakan satu bentuk penulisan formal untuk mempersembahkan sesuatu
ide, konsep, kajian melibatkan penulis merujuk kepada sesuatu sumber yang ada
autoriti seperti buku-buku ilmiah, jurnal dan majalah dalam penulisannya (APA,
2001).
Menurut
Universiti Teknologi Malaysia (2001) pula, penulisan ilmiah merupakan satu
penulisan bersifat akademik seperti Projek Sarjana Muda, Laporan Projek
Sarjana, Tesis atau Disertasi Penyelidikan sebagai memenuhi keperluan kurikulum
bagi pengajian secara kerja kursus maupun penyelidikan.
Pusat Dokumentasi dan
Informasi Ilmiah (1995) di Jakarta pula
menyatakan bahawa karangan ilmiah adalah salah satu jenis karangan yang berisi
serangkaian hasil pemikiran yang diperoleh sesuai dengan sifat keilmuannya
melibatkan hasil penelitian, pengamatan, ataupun peninjauan yang memenuhi
syarat berikut:
1. Penulisannya
berdasarkan hasil penelitian;
2. Pembahasan
masalahnya sesuai dengan fakta;
3. Perbincangannya
melibatkan masalah yang cuba diselesaikan;
4. Menggunakan
kaedah tertentu dalam mempersembahkan penulisan dan
menyelesaikan masalah yang dibincangkan;
5. Menggunakan
bahasa yang lengkap, terperinci, teratur, jelas, ringkas, dan tepat sehingga tidak terbuka kepada
kemungkinan untuk disalah tafsir oleh pembaca.
Sehubungan
itu, seorang penulis perlu memiliki ketrampilan dan pengetahuan dalam:
1. Masalah yang
diteliti,
2. Kaedah
penelitian,
3. Teknik
penulisan bahan ilmiah dan
4. Penguasaan
bahasa yang baik.
3.0 Jenis Penulisan Ilmiah
Terdapat
beberapa jenis penulisan ilmiah yang biasa digunakan. Berikut adalah beberapa
contoh:
1
Kerta
Kerja Konsep/ Kajian
Kertas kerja
ditulis untuk disampaikan kepada kelompok tertentu dalam suatu pertemuan
ilmiah, misalnya dalam seminar, simposium, kolokium, persidangan atau kongres.
Di samping itu kertas kerja juga ditulis untuk melengkapi tugas-tugas lain
seperti pembentangan untuk kuliah tertentu.
Biasanya, kertas kerja untuk pembentangan atau penerbitan ilmiah
dibahagikan kepada dua bentuk iaitu: (a) kertas konsep dan (b) kertas kajian
atau penyelidikan. Penulisan kertas konsep biasanya hanya melibatkan ide penulis
berdasarkan pengalaman dan kajian perpustakaan yang telah dijalankan. Sementara
itu, penulisan kertas kajian atau penyelidikan biasanya melaporkan dapatan
daripada analisis data yang telah dikumpul melalui proses dan kaedah tertentu
dengan menggunakan instrumen tertentu. Oleh itu, dalam penulisan ilmiah
berbentuk kertas kajian, beberapa aspek penting seperti objektif kajian,
persoalan kajian, kaedah kajian dan dapatan kajian perlu dinyatakan dengan
jelas.
2
Artikel
Artikel
berbentuk ilmiah biasanya ditulis untuk pembaca tertentu, umpamanya untuk
dimuat dalam majalah ilmiah atau jurnal. Jika artikel itu ditujukan untuk orang
awam dan dimuatkan pada surat kabar atau majalah umum, biasanya penyampaiannya
adalah secara umum dan bukan berbentuk ilmiah. Biasanya artikel ilmiah yang
diterbitkan dalam jurnal juga boleh dibahagikan kepada dua bentuk iaitu: (a)
kertas konsep dan (b) kertas kajian atau penyelidikan.
3
Kertas
Projek, Tesis dan Desertasi
Ketiga jenis
penulisan ilmiah ini disediakan untuk memenuhi syarat untuk memperoleh
pengakuan tingkat kesarjanaan dalam suatu pedidikan peringkat tinggi. Kertas
projek biasanya disiapkan untuk mendapatkan Ijazah Sarjana Muda sementara tesis
disediakan untuk mendapatkan Ijazah Sarjana atau Master manakala disertasi
dihasilkan untuk mendapatkan Ijazah Kedoktoran (UTM, 2001).
4
Laporan
Laporan
ialah suatu wahana penyampaian berita, informasi, pengetahuan atau gagasan dari
seseorang kepada orang lain. Laporan yang disampaikan secara bertulis dan
berisi serangkaian hasil pemikiran yang diperoleh dari hasil penelitian,
pengamatan ataupun peninjauan juga merupakan satu bentuk penulisan ilmiah
(Pusat Dokumentasi dan Informasi Ilmiah, 1995)
1
Format
Kertas Kerja dan Kertas Kajian
Biasanya
sesebuah kertas kerja ditulis mengikut format yang tertentu. Berikut adalah
format yang biasa diguna dan diterima pakai oleh banyak pihak:
4.1 Kertas dan Saiz
Kertas yang biasa digunakan
untuk mencetak kertas kerja yang telah siap adalah dari jenis simili 70 atau 80
gram berwarna putih dan bersaiz A4.
1
Jidar/
Margins
Jidar yang biasa digunakan
adalah 2.5 cm di sebelah atas, kanan dan bawah tetapi lebih besar pada sebelah
kiri untuk memudahkan penjilidan.
2
Huruf/
Fonts
Huruf Times New Roman bersaiz
12pt kerap digunakan dalam penulisan ilmiah. Namun demikian, huruf Courier
bersaiz 12pt atau huruf Arial 12pt juga biasa digunakan. Huruf dan saiz yang
digunakan dalam penulisan mestilah konsistent dan tidak bercampur-campur.
3
Jarak
Antara Baris
Biasanya, jarak antara baris
yang digunakan adalah satu setengah langkau (1.5 spacing).
4
Muka
surat
Bagi halaman
sebelum teks kandungan, nombor roman i, ii, iii dan seterusnya digunakan untuk
menandakan halaman isi kandungan, synopsis atau exsecutive summary, senarai
jadual, penghargaan dan sebagainya.
Nombor menggunakan angka 1, 2, 3
dan sebagainya pula digunakan untuk muka surat seterusnya bermula dari sub
tajuk pengenalan/ pendahuluan sehingga bahagian rujukan dan lampiran.
5
Urutan
Penulisan Kertas Cadangan dan Laporan Kajian
Berikut
adalah contoh format kertas cadangan penyelidikan tradisional
HALAMAN JUDUL
Halaman Judul
Kandungan
Senarai Jadual
Senarai Singkatan
Lampiran
BAB 1 PENDAHULUAN
1.1 Pendahuluan
1.2 Latar Belakang
Kajian
1.3 Pernyataan
Masalah
1.4 Tujuan Kajian
1.5 Rasional
Kajian
1.6 Soalan Kajian
1.7 Batasan Kajian
BAB 2 TINJAUAN LITERATUR
1
Pendahuluan
2.2 Tinjauan Am
2.2 Tinjauan relevan dengan soalan kajian
2.3 Rumusan
BAB 3 METODOLOGI
3.1 Pendahuluan
3.2 Reka
Bentuk Kajian
3.3 Instrumen
3.4 Populasi/Sampelan
3.5 Prosedur
Pengumpulan Data
- kaedah
- kajian rintis
1
Pemerosesan dan Analisis Data
2
Jadual Kerja
3
Anggaran Kos Perbelanjaan / Bajet
BIBLIOGRAFI
LAMPIRAN
Berikut pula adalah contoh susunan dan urutan sebuah laporan
kajian
Halaman
Halaman Judul i
Isi kandungan ii
Abstrak iii
1.0 Pengenalan 1
1.1 Matlamat
Kajian
1.2
Objektif Kajian
1.3 Persoalan
Kajian
1.4 Kepentingan Kajian
1.5 Batasan
Kajian
2.0 Sorotan Kajian 4
3.0 Metodologi Kajian 6
3.1 Rekabentuk Kajian
3.2 Persampelan
3.3 Instrumentasi
3.4 Prosedur Kajian
3.5 Kaedah Analisis Data
4.0 Perbincangan Dapatan Kajian 11
4.1 Demografi
4.2 .................
5.0 Rumusan, Cadangan dan Kesimpulan 20
Rujukan
Lampiran
5.0 Penggunaan Bahasa
Penulisan
karya ilmiah perlu menggunakan bahasa yang formal dan tepat serta sesuai untuk membicarakan sesuatu fakta secara
objektif dan komunikatif. Sebuah penulisan disebut komunikatif apabila
dipersembahkan secara logik dan
sistematik bagi memperlihatkan sesuatu sebab dan akibat, kesejajaran atau
kemungkinan.
6.0 Perenggan
Perenggan biasanya digunakan
bagi menandai pembukaan topik baru, atau pengembangan lebih lajut tentang topik
sebelumnya berdasarkan tujuan dan kedudukannya dalam penulisan :
6.1 Perenggan Pengenalan/ Pendahuluan/ Pembuka
• Pengantar
• Menarik
minat dan perhatian pembaca
•
Menyediakan fikiran pembaca kepada masalah yang akan diuraikan
• Tidak
terlalu panjang supaya tidak membosankan
6.2 Perenggan
Penghubung
• Berisi
inti persoalan yang akan dikemukakan.
• Analisa
masalah
• Antara
perenggan dengan perenggan harus berhubungan secara logik
6.3 Perenggan
Penutup
• Merumus
dapatan
•
Mengandungi kesimpulan, penegasan dari perenggan penghubung
• Ringkas,
padat dan pendek
1
Topik dan
Tajuk
Sebelum memulakan penulisan
suatu karya ilmiah, topik (pokok pembicaraan) perlu ditentukan terlebih dahulu.
Dalam memilih topik, perlu dipertimbangkan beberapa hal berikut :
1. Topik tersebut ada manfaatnya dan layak
dibahas
2. Topik tersebut cukup menarik terutama
bagi penulis
3. Topik tersebut diketahui dengan baik oleh
penulis
4. Bahan sokongan penulisan dapat diperolehi
dan mencukupi
Topik yang telah dipilih harus
dibataskan/ dihadkan agar skop pembicaraannya tidak terlalu luas dan juga tidak
terlalu sempit. Proses pembatasan topik dapat dipermudahkan dengan cara membuat
diagram jam, diagram pohon atau piramid berbentuk terbalik.
Setelah
diperoleh topik yang sesuai maka dalam pelaksanannya topik yang telah dipilih
itu harus dinyatakan dalam suatu judul/ tajuk. Topik ialah pokok pembicaraan
dalam keseluruhan karangan yang akan digarap sementara judul ialah nama, tajuk
atau semacam label untuk suatu karangan.
Berikut adalah beberapa peringatan tentang penggunaan judul:
a. Judul
merupakan satu-satunya bagian tulisan seseorang yang dibaca oleh orang lain
b. Judul perlu
menggambarkan maksud keseluruhan topik
perbicaraan
c. Judul
biasanya tidak melebihi 12 patah perkataan
d. Gunakan
perkataan dan istilah yang tepat dan
padat
e. Tidak
mengandungi singkatan atau akronim.
2
Kerangka
Penulisan
Kerangka
merupakan himpunan idea utama penulis yang disusun dalam komposisi yang terpadu secara
sistematik. Kerangka karangan berguna bagi penulis sebagai pedoman penulisan
laporan tersebut. Topik-topik di dalam kerangka yang disusun secara sistematik,
langkah demi langkah adalah berguna sebagai pedoman kepada pembaca untuk
melaksanakan penelitian kerana biasanya penulisan ilmiah ini melibatkan
perbincangan tentang masalah yang diteliti, kaedah penelitian, pembahasan hasil
penelitian, serta saran-saran untuk langkah yang akan diambil sebagai tindak
lanjut. Ringkasnya pembaca dapat memahami dan mengikuti ide-ide yang
diungkapkan dalam penulisan dengan mudah dan cepat
3
Format
Rujukan
Rujukan yang
dinukil dalam teks hendaklah direkodkan dan selari dengan senarai rujukan
mengikut sistem penulisan rujukan seperti:
(a) Sistem
Pengarang dan Tahun (Sistem Harvard)
(b) Sistem
Pengarang, Tahun dan Halaman (Sistem APA)
Berikut adalah kaedah menukilkan rujukan
dalam teks dengan menggunakan Sistem Pengarang dan Tahun (Sistem Harvard):
(i) Meletakkan
tahun penerbitan dalam kurungan selepas
nama pengarang yang dirujuk, contohnya:
Menurut
Paredis (1993), kaedah penjadualan dalam pelbagai bidang merupakan kekangan utama untuk
mengoptimumkan produktiviti
(ii) Jika nama
pengarang tidak perlu ditulis dalam ayat, nama pengarang dan tahun perlu dituliskan dalam kurungan pada
akhir ayat, contohnya:
Oleh itu, kaedah penjadualan perlu
digantikan dengan satu keadah yang lebih
berkesan untuk mengoptimumkan produktiviti (Paredis, 1993).
(iii) Sekiranya
bahan sumber yang dirujuk dihasilkan oleh dua pengarang, nama kedua-dua pengarang tersebut perlu
ditulis, contohnya:
Senggaraan secara berjadual dalam
penghasilan kuasa telah lama dikaji oleh
Kralj dan Petrovic (1995).
(iv) Sekiranya
bahan sumber yang dirujuk dihasilkan oleh tiga pengarang atau lebih, hanya nama pengarang pertama dan
perkataan et. al ditulis seperti:
Shafie Deris, et. al. (1999) telah
menggunakan pendekatan terkini tersebut
dalam menyediakan jadual waktu untuk universiti.
(v) Sekiranya
beberapa bahan sumber yang dirujuk dihasilkan oleh pengarang yang sama dan diterbitkan pada tahun yang sama,
huruf a, b, c dan seterusnya perlu
digunakan untuk membezakan sumber-sumber tersebut,
contohnya:
Lenong
(Probonegoro, 2000a), ropeng (Probonegoro, 2000b; Muhadjir dan Halim, 1999), dan hikayat
(Probonegoro, 2000c), merupakan hasil seni
rakyat tradisional Jawa.
4
Bibliografi
Salah satu
ciri yang mendukung karya tulis ilmiah adalah kejujuran ilmiah dalam bentuk
pernyataan tentang hasil penelitian orang lain yang disajikan dalam bentuk
bahan pustaka. Bahan pustaka itu kemudian dirangkum dalam bentuk daftar
pustaka/ bibliografi. Bibliografi/ Rujukan pada dasarnya berfungsi sebagai
dokumentasi bahan kepustakaan yang berkaitan dengan masalah yang sedang dibahas
dalam sesuatu penulisan.
Melalui
Bibliografi/ senarai rujukan ini pembaca dapat mengetahui sumber yang digunakan
tanpa perlu membaca seluruh tulisan tersebut terlebih dahulu. Berdasarkan
bibliografi tersebut pembaca yang berpengalaman akan dapat mengira mutu
pembahasan suatu tulisan, karena tujuan utama dari bibliografi adalah untuk
mengidentifikasikan karya ilmiah tersebut.
Berikut
adalah contoh kaedah menulis bahan rujukan berdasarkan sumbernya:
(a) Buku
Wan Mohd Zahid Mohd Nordin (1993). Wawasan Pendidikan : Agenda Pengisian.
Kuala Lumpur: Nurin Enterprise.
Kementerian Pendidikan Malaysia (1990). Pukal Latihan Kurikulum Bersepadu Sekolah
Menengah: Bahan Sumber Tambahan. Kuala Lumpur: DBP.
(b) Artikel dalam
buku
Southworth, G. (2002). “Instructional Leadership in Schools: Reflections and Empirical Evidence.” dlm. Mikac, N. School Leadership and Management.
Boston: Allyn & Bacon. 73-91.
(c) Artikel dalam
jurnal
Hallinger. P dan Murphy, J.F. (1985). Assessing The Intructional
Management Behavior Of Principal. The Elementary School Journal, 86(2). 217-247.
(d) Tesis
Chew Chee Wan (1993). Instructional
Supervision For Curriculum Implementation:
A Case Study Of A School.
Universiti Malaya: Disertasi Sarjana
Pendidikan.
(e) Bahan sumber
yang tidak diterbitkan
Salim Sulaiman (2000). Peranan Pengetua Dan Pasukan Kerja Untuk Meningkatkan Kecemerlangan Pendidikan. PPD Kulai, Johor: Kertas kerja tidak diterbitkan.
11.0 Cadangan
Selepas
kursus ini, guru-guru pembimbing pelajar akan menggunakan panduan penulisan
ilmiah yang telah didedahkan seperti di atas bagi membantu pelajar untuk
menyediakan dan seterusnya membentangkan satu hasil penulisan ilmiah yang baik
dan berkualiti dalam Kolokium Pelajar Tingkatan Enam Sekolah-Sekolah Menengah
Negeri Johor 2008
5
Rumusan/
Kesimpulan
Sesuatu
penulisan formal dan ilmiah biasaanya dihasilkan berdasarkan sesuatu kaedah dan
format tertentu. Namun demikian, terdapat beberapa perbezaan kecil di sana sini
antara satu hasil penulisan ilmiah dengan yang lain. Oleh itu, perbincangan
tentang penulisan ilmiah di atas hanyalah panduan asas yang boleh dijadikan
pedoman kerana kaedah dan format yang digunakan telah diterima pakai oleh
banyak pihak.
Rujukan
American Psychological Association (2001). Publication Manual of the American Psychological Association. 5th
ed.Washington, D.C.: Author.
Gallaudet University (2003). APA Style Ganeral Guidelines.Washington DC: Gallaudet University.
Pusat Dokumentasi dan Informasi Ilmiah (1995). Pedoman Penulisan Skripsi. Jakarta: LIPI.
Universiti Teknologi Malaysia (2001). Panduan Menulis Tesis. Skudai, Johor: Penerbitan UTM.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan