7.45pagi- Ape? Sekarang ker waktu PJ cikgu Faizah? Takpelah saya datang kejap lagi. Itu lah katanya setelah mendengar kata 2 dari cikgu faizah selaku cikgu PJ utk tahun 1. Kelas PJ merupakan subjek minornye dlm pengajian KPLI, maka dia juga perlu memastikan kaedah PNP dlm PJ mesti diketahui secara realiti ketika berada disekolah berbanding teori dan praktikal di institut yg hanya dilaksanakan bersama rakan2 dan pensyarah. Dirinya mula memerhatikan sekelompok kanak2 kecil di padang yg sedang asyik menurut perintah (kena marah sebenarnya) dr cikgu faizah utk melakukan langkah2 dan aktiviti yg hendak dilaksanakan. Cikgu faizah merupakan cikgu yg termuda di sekolah tesebut (sebaya ngan aku lak tue...) dan masih lagi membujangkan diri di sekolah itu. CEPAT TUNGGU APA LAGI?! kata cikgu faizah. Dia agak terkejut dgn perubahan sikap dan air wajah cikgu faizah krn sangkanya cikgu faizah mmg seorang yg mesra alam&manusia tetapi keadaan amat berbeza ketika melaksanakan PNP. Cikgu faizah juga merupakan cikgu matematik (lepasan SPM, then amik dip.perGURUan). Aktiviti2 yang dijalankan iaitu PERGERAKAN ASAS utk tahun 1 amat mudah dan ringkas.
- BERJALAN KE HADAPAN SECARA ZIG ZAG (ada 4 kon)
- BERJALAN SECARA MENGUNDUR SECARA ZIG ZAG lagi...
- BERLARI ANAK2 (kon ditambah kepada 7BTG)
- LOMPAT2 MELALUI KON DENGAN KE HADAPAN
- LOMPAT KE SISI SECARA ZIG ZAG
Kenapa kita perlu tahu melompat? berlari? berjalan? pertanyaan2 dari cikgu faizah kepada murid kelasnya. Aku berteduh di bawah pokok kelapa di tepi padang sambil memandang rakan ku SHAHRUL. Semasa kelas cikgu faizah berjalan, aku sempat menjeling2 dan mengUSYA2 kelas lain yg menjalankan aktiviti PJ iaitu kelas PUAN suriawanis (kalau salah eja mintak maap) dan En.Khairi. Salah seorang dr cikgu ini tidak memakai pakaian sukan yg sepatutnya ketika melaksanakan aktiviti PJ di padang. Sungguhpun aku hanya sekadar OBSERVER sahaja, nmun aku pun xlayak utk menegur cikgu tersebut. Cuma boleh ambil gmbr sahaja sbg petunjuk dan hidayat agar ia menjadi IKHTIBAR kpd cikgu2 yg lain. Berpakaian formal di padang adalah melanggar ETIKA (betul ke tak nih?). Cikgu suriawanis telah mempraktikkan kaedah pemanasan badan yg baru sahaja beliau pelajari ketika menjalankan kursus PJ di K.P.TEKNIK. Murid2nya sgt suka gembira dgn bentuk aktiviti yg dijalankan oleh cikgu suriawanis.
Ape pun utk kelas PjK, sememangnya cikgu harus pandai bahagikan masa utk murid2 bersedia datang ke padang dan sedia balik@pulang ke kelas terutama bagi murid2 tahap 1 iaitu tahun 1, dan 2. Mereka memerlukan masa 5minit sebelum dan selepas kelas PjK untuk menyiapkan diri sendiri. Cikgu jgnlah syok sendiri dgn aktiviti yg dijalankan krn mungkin akan meyusahkan murid2 itu dan cikgu yg lain utk kelas berikutnya krn kepenatan dan kesediaan murid tersebut.
Take 5 4 3 2 1 Gotcha my english again...again and again (@_@)
8.45a.m.- What day is today? What day is yesterday? What day is tomorrow? ask teacher to pupils for year 2 CATALUNYA (lunyai lah nie...). I'm forgot the name's teacher. She write some numbers (10 to 20) at whiteboard then ask pupil "Show me number....?" everyone seem like to answer her Q with a lot of spiritual (huhu..mcm hantu jerk) and hands up their hand early before teacher ask the number. Its give motivation t pupils show their respond and knowledge to FIGHT with others that wanna be best among the best. Wow..its the best class that i never see at the school even though the second BEST class =) Furthermore, teacher ask to count How many flags at the above of whiteboard, how many windows and doors at the class and how many childrens, woman and man in the class? Pupils start count including my friend and I (huhu...2 man its me too Hahahaha).
SPEAKING - *Pupils count by themselves, then count with teacher (repeat again) then they (pupil) start to list the numbers of children, woman and man. Next start to total it and spell the number is 37. Teacher ask to spell the numbers that she listed at whiteboard. Then let them to volunteer to match the words and number. Second activity teacher list again 11 to 16 and ask them to spell again. For number of 13, "How you remember this number?" teacher said. So teacher said the number have a 2-syllable that THIR-TEEN...follow with the next numbers...
*(repeat like above for numbers 15&16) hv a lot of effort to remember this numbers, teacher ask to close their EYES, furthermore they have to look back the class and spell again. Teacher give some exercise before go to recess =)WRITE THE CORRECT ANSWER
- 12 = Twelve
- 15 = ............
- 14 = ............
- 11 = ............
Conclusion: For ABM & BBM, teacher can use anything in the class for easier learning. Student centred learning will be effective with guidance by teacher.
.......to be continued
Tiada ulasan:
Catat Ulasan