SILA KLIK SINI JUGA

FoLLow3rS

Iklan

Pertandingan Memasak 2015 SK Lahad Datu III

Isnin, 30 November 2009

AidilAdha (Hari Raya Qurban 2009)

Selamat menyambut ibadah Hari Raya Qurban bagi tahun ini 2009



Pada Sabtu 28Nov2009 kampung saya iaitu Kg.Dato Ahmad Razali Dengkil Sepang telah mengadakan program korban bersempena dengan sambutan Hari Raya Aidiladha pada tahun ini.




Sambutan kali ini amat meriah dan suasana permuafakatan dapat dilihat dari awal hingga akhir program ini. Seperti kebiasaannya program sembelih binatang korban dilaksanakan pada hari pertama Aidiladha, tetapi pada tahun ini pihak masjid telah memutuskan untuk mengadakan pada hari sabtu untuk memudahkan perjalanan majlis dengan sambutan yang meriah di atas kedatangan para penduduk kampung keseluruhannya.

Tepat jam 7.30pagi, program bermula. Satu persatu lembu korban tumbang ditangan tok imam Hj. Ishak yang dibantu oleh warga kampung. Pada waktu ini, saya hanya memerhati sahaja.


Seperti kebiasaan juga, pada tahun ini saya jalankan rutin untuk menimbang daging dan tulang lembu sekaligus untuk membungkusnya dan disimpan di balai raya sebelum diagih-agihkan kepada orang kampung.


Program berjalan sangat lancar walaupun hujang menitis airnya ketika tok imam sedang menyembelih lembu dan rang kampung sibuk menyusung jasad lembu yang terkujur layu di atas tanah untuk disiat-siat dan dilapah dagingnya, namun kedatangan hujang tidak sedikit pun meruntuhkan semangat untuk berkorban demi menjalankan kewajipan selaku hamba Allah yang patuh dalam memenuhi kehendak syariat.


Semoga ibadah korban kali ini, memberi banyak manfaat dan kerjasama antara orang kampung juga dapat diteruskan dalam sebarang program yang dijalankan. Islam itu membawa kepada kejayaan bagi mereka yang beriman dan bertaqwa serta beramal soleh. Insya-Allah. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Sini

Related Posts with Thumbnails