SILA KLIK SINI JUGA

FoLLow3rS

Iklan

Pertandingan Memasak 2015 SK Lahad Datu III

Jumaat, 6 November 2009

Dasar Kerajaan




Selesai sudah KISSM untuk hari pertama yang penuh onak berduri sekalipun tidak berdarah secara hakiki namun kesejukan pagi tadi masih menusuk dalam kalbu hati saya.

Pada pukul 2.30petang di bilik E19 K.P.Teknik

Sesi petang bersama Puan Nik Asma membincangkan akan segala Dasar Kerajaan
  • Dasar Pertanian Negara
  • Dasar Perindustrian Negara
  • Dasar Sains dan Teknologi Negara
Setiap dasar mempunyai definisi, objektif dan strategi nyer tersendiri.
Perkara paling menyeronokkan ialah pembentukan aktiviti berkumpulan dalam sesi petang yang dibuat oleh Puan Nik Asma menjadikan satu kolaborasi tidak langsung dalam kelas untuk membincangkan pelbagai jawapan, pembentukan idea dan segala pendapat bagi merumuskan isu yang diberikan oleh Puan Nik Asma untuk setiap kumpulan.

Isu yang dibincangkan bagi setiap pembahagian kumpulan dalam Dasar Pertanian Negara ialah;
  1. Pembukaan tanah baru
  2. Pembangunan in-situ
  3. Perkhidmatan sokongan pertanian
  4. Penswastaan dan penyertaan swasta
  5. Pembangunan komoditi
  6. Program hala tuju dalam pembangunan kampung dan luar bandar
  7. Masalah yang timbul atau yang dihadapi
Setiap kumpulan mempunyai wakil untuk menyatakan segala isi dan pendapat serta idea yang telah dibincangkan. Terdapat seorang sahaja pelajar dalam perbincangan tidak membenarkan saya untuk mengambil gambarnya dan saya telah pun PADAM gambar beliau(perempuan).

Puan Nik Asma mempunyai daya tarikan dan kemahiran berkomunikasi dengan baik yang mana permulaan dalam sesi petang dimulai dengan nyanyian lagu SENYUM.

Semua peserta kursus amat terhibur sambil menyanyikan bersama-sama. Ini adalah bukti yang menunjukkan bahawa kesungguhan dan keinginan para peserta tidak pernah pudar walaupun cuaca agak mendung di kala petang kian suram menidakkan perasaan untuk tidur berjaya ditangkis dengan baik. SYABAS kepada semua para peserta.

Selesai sudah sesi ceramah Dasar Kerajaan, Puan Nik Asma beri peluang menontn beberapa video yang agak menarik bagi pedoman dan saranan kepada peserta kursus supaya dijadikan ikhtibar yang mana tidak semua ketinggian sains dan teknologi memberi dan membawa kebaikan kepada manusia, kerana sifat manusia yang lemah pasti ada kecacatan sedikit dalam setiap ciptaan yang ditemui. Yang pasti ALLAH sahaja Maha Pencipta yang terbaik tiada cacat cela dan setiap ciptaan Allah Taala pasti sudah pasti ada kebaikannya sekalipun seekor nyamuk tempang yang digunakan untuk menjatuhkan kerajaan Raja Namrud yang tidak menyembah kepada Allah.

Cerita = Keangkuhan Raja Namrud

Sekian.
*Nak balik Kampung JB...YahooOoOoOo....
@dengkil Now 5.51p.m.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Sini

Related Posts with Thumbnails