SILA KLIK SINI JUGA

FoLLow3rS

Iklan

Pertandingan Memasak 2015 SK Lahad Datu III

Ahad, 1 November 2009

IMPROVASATION -KelasKu





Pada hari ini (28/10/2009-Rabu), kelas sains sepatutnya dilaksanakan bersama Puan Ellyza. Tetapi beliau mempunyai tugas dan tanggungjawab lain yang hendak dilaksanakan maka proses PNP diteruskan tanpa kedatangan beliau. Selaku ketua kelas dibantu dengan AJK SAINS (Mohd Fadzli), kami teruskan usaha untuk mengadakan kelas di makmal biologi supaya masa yang ada dapat terisi dengan aktiviti PNP yang bermanfaat.

Seterusnya, semua ahli kelas dapat hadri dengan kehadiran 100% pada hari ini. Maka aktiviti yang hendak dijalanka ialah pembentangan projek yang telah dirancangkan pada 3minggu dahulu iaitu ‘IMPROVASATION’.

Kumpulan yang buat pembentangan sebanyak 5 kumpulan dengan peralatan mereka yang agak mengujakan malah menarik minat kesemua ahli kelas sekalipun ada juga yang agak ringkas namun amat bermakna dalam penggunaannya sebagai salah satu bahan bantu mengajar dalam kelas.

Kump. (1) Lai dan Azmir

Alat yang digunakan untuk membuat model bagi pembentukan buruj berupa, belon, kertas, gam, mentol, wayar dan fius. Lai telah menerangkan bahawa beliau mengambil masa yang agak lama untuk penyediaan alat tersebut. Ketika membentangkan alatnya, Azmir menerangkan bahawa suatu bilik yang dalam keadaan gelap sangat diperlukan bagi menghasilkan kesan yang jitu.

Kump. (2) Syikin dan Yana

Syikin menerangkan bahawa alat yang dibuat juga berkait dengan tajuk buruj seperti man alai lakukan sebelum itu, tetapi alat yang dicipta oleh mereka lebih kepada berbentuk seperti teropong yang mana kita hanya perlu pandang ke dalam corong tersebut dan dapat melihat bentuk buruj yang kelihatan di belakang/hujung corong tersebut.

Kump. (3) Suhana dan Haslina

Sangat menarik cara yang ditunjukkan oleh Suhana kerana hanya menggunakan sayuran dan alat sekeliling sebagai alat untuk membuktikan kewujudan sifat keasidan dan kealkalian. Dengan menggunakan air daun sawi yang telah diperah, kemudian diletakkan dalam beberapa bekas untuk menentukan sifat asid dan alkali dengan meletakkan serbuk/bahan pencuci dan limau. Wujud perbezaan warna yang ketara setelah kedua bahan diletakkan secara berasingan yang mana ri daun sawi itu ditakrifkan sebagai bahan neutral.

Kump. (4) Shahrul dan Hazami

Letupan gunung berapi tercetusnya larva. Memang benar sebegitu tetapi bagaimana pula kita sebagai guru hendak menerangkan kepada murid. Kumpulan ini telah menunjukkan dengan baik bahawa penggunaan bahan harian dapat dijadikan sebagai model gunung berapi. Sekalipun model yang digunakan tidak begitu sempurna, tetapi atas desakan rakan-rakan, Shahrul tidak segan berkongsi idea dan pengalamannya dalam menyediakan satu model gunung berapi yang dibantu baik oleh kak.Emy.

Kump. (5) Noraein dan Zaimilah

Mereka telah siap menyediakan penerangan dalam bentuk kertas mahjung bagi penyediaan dan komimen mereka dalam 1kumpulan sediakan 1model ringkas berbentuk cermin serbaguna (teropong ajaib Doraemon) heheh…tambahan sahaja sekadar melawak untuk kelakar

Alhamdulillah, komitmen dan kesungguhan semua rakan kelas telah menjadikan kelas sains pada hari ini dapat dijayakan dengan baiknya dan kebertanggungjawaban selaku pelajar dan guru pelatih cemerlang tidak mensia-siakan masa yang ada sekali pun tiada pensyarah dalam kelas. Terima kasih dan penghargaan tidak terhingga kepada Puan Ellyza kerana memberi kami dorongan dan idea yang membina dalam usaha kami menyiapkan model ketika dari awal hingga proses penyediaan dalam projek ‘improvasation’.

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Sini

Related Posts with Thumbnails