SILA KLIK SINI JUGA

FoLLow3rS

Iklan

Pertandingan Memasak 2015 SK Lahad Datu III

Selasa, 27 Oktober 2009

HARI YANG HEBAT

Itulah tajuk yang paling sesuai untuk saya katakan berdasarkan kepada beberapa kriteria yang akan saya ceritakan.

Permulaan saya datang awal ke institut ternyata tidak sia-sia sekalipun ramai antara rakan-rakan yang tidak hadir atas sebab persediaan untuk menghadapi temuduga SPP. Perhimpunan berjalan seperti biasa tetapi pada minggu ini merupakan minggu kokurikulum peringkat IPGM K.P.Teknik dan pelbagai aktiviti telah dirancangkan oleh pihak KoKo yang diterajui kemas oleh En.Ghazali Ismail selaku ketua jabatan yang berwibawa.

Rata-rata semua yang hadir berpakaian uniform kemas dengan unit masing-masing. Saya terlupa bahawa pada minggu ini merupakan minggu kokurikulum.
Habis sudah perhimpunan kelas SAINS bersama pensyarah tersayang.

Dalam kelas sains kali ini kami didedahkan akan konsep-konsep ringkas PNP dalam sains serta teori-teori yang perlu diketahui sebagai salah satu cara untuk mengimbas kembali setelah ditinggalkan seberapa lama pada semester lepas. Alhamdulillah teori Piaget dan Ausubel masih lagi tidak lupa dari ingatan saya. Konsep kognitif dan konstruktivis amat penting dalam PNP sains. Selain itu dlam penyediaan RPH, guru sains harus menggunakan konsep 5E sebagai panduan dalam mencapai objektif dan matlamat pengajaran.


5E;
-Engage
-Explore
-Explain
-Elaborate
-Evaluate


Teaching skills @ RPH
1-Set induction
2-Explaining skills
3-Discussion of experimental results
4-Questioning techniques
5-Stimulus variation
6-Reinforcing
7-Use of resources
8-Closure


Strategi Pembelajaran yang perlu diketahui ialah;
Deduktif, Induktif, 5E, Konstruktivis, Koperatif, Kolaborasi, Direktif, Pemerhatian, Mediatif, Generatif, Konteks luar bilik darjah, Metakognitif.


Saya mendapati bahawa konsep dan strategi pembelajaran dalam sains jauh lebih mendalam dan bukan hanya semata-mata membabitkan teori-teori lazim seperti Behaviorisme, Bandura, Humanisme, Konstruktivisme, dan Kognitif. Seterusnya lebih diperincikan agar guru sains dapat membawa konsep dan objektif dalam PNP tercapai dengan berjaya dan berkesan. Semoga berjaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Sini

Related Posts with Thumbnails