SILA KLIK SINI JUGA

FoLLow3rS

Iklan

Pertandingan Memasak 2015 SK Lahad Datu III

Jumaat, 23 Oktober 2009

Sains - Jangan Main Api



Pada hari khamis bersamaan dengan 22 Oktober 2009, buat pertama kalinya dalam hidup saya menggunakan alat pemadam api gara-gara kelas SAINS. Ceritanya bermula pada awal pagi itu tepat jam 8.10 kelas sains dalam makmal fizik telah mula seperti biasa. Pada awalnya hendak dibuat di makmal biologi tetapi ada kelas lain.

SAINS

“OK! Hari ini kita akan tengok alat pemadam api.” Dr. Norizan berkata kepada kami sambil tunjukkan beberapa jenis alat pemadam api.

---Sebelum masuk kelas, saya pergi ke kantin atas urusan tertentu, dan dapati ada kebakaran daun-daun kering di luar makmal. Saya curiga dan terfikir-fikir kenapa ini boleh berlaku. Rupa-rupanya…

“Semua orang boleh keluar sekarang dan kita hendak belajar bagaimana hendak menggunakan alat pemadam api dengan betul.” kata Dr.Norizan.

---semua pelajar sains 3 keluar dan bawa 1jenis alat pemadam api

-pelajar diberi peluang untuk menggunakan alat pemadam api

-pelajar cuba padamkan api mengikut pengetahuan masing-masing (saya menghidupkan api menggunakan pemetik api yang saya bawa atas tujuan untuk pembelajaran.)

-“Cuba lihat ke arah mana asap atau api itu bergerak?”tanya Dr.Norizan kepada pelajar.

-Asap/api bergerak mengikut pergerakan angin; maka untuk padamkannya kita perlu ikut lawan arah angin dan menghalakan muncung alat pemadam api tepat kea rah api dengan kaedah ke BAWAH sedikit.

-saya gunakan peluang ini untuk mencuba BAKAT yang terpendam menggunakan alat pemadam api dan hasilnya berjaya walaupun api tersebut sedianya telah padam tetapi saya berjaya juga mengangkat tong dan menekan alat pemadam api hingga mengeluarkan serbuknya yang keputihan itu.

-“Siapa lagi nak cuba? Aku nak ambil gambar dan video ni.” Kata saya kepada kawan-kawan kelas.

---Masuk sahaja dalam makmal kembali setelah sesi hands-on berjaya. Dr.Norizan kulihat suka menggunakan teknik explorer dan hands-on kepada kami sekelas berbanding tunjuk dan cakap. Teknik penyoalan juga ditujukan kepada kelas supaya kami pro-aktif dan berfikir. Saya amat suka dengan kelasnya tetapi masih terkial-kial hendak praktikkan semasa dlam praktikum dahulu.

---Saya belajar tentang pengurusan makmal dan bilik darjah.

---Setiap sekolah mesti ada pelan kebakaran mengikut pergerakan bermula dari dalam bilik darjah/makmal luar dari bilik darjah/makmal--->pergerakan di bangunan sekolah seterusnya ke tempat yang selamat untuk berkumpul.

-“The power is in your hand!” kata Ifwat dalam kelas. Memang betul sebagai cikgu, kita memang ada kuasa. Kuasa magik pun ada Cuma kita kena tahu bagaimana hendak menggunakannya.

---Maksud yang cuba disampaikan disini ialah; Dr.Norizan mengingatkan bahawa selaku guru---harus ada banyak kemahiran dan ilmu supaya guru tersebut sentiasa bersedia dalam hadapi pelbagai situasi. Contohnya;

(kemahiran menukang kayu, penukang air dan elektrik) sekurang-kurangnya ada kemahiran asas dan bleh didapati dikursus-kursus luar----dapat juga tingkatkan keprofesionalisme sebagai seorang guru yang mahir dalam pelbagai bidang tidak semata-mata SAINS sahaja!

---Pensyarah terus menunjukkan penggunaan Smarttech dan teknologi terkini dalam dunia pendidikan, Contoh pengajaran yang diambil sewaktu kat UM akan penggunaan smarttech(satu aplikasi pendidikan) dalam kelas.

---Amat menarik sekali dan sudah tentunya guru harus pakar dan mahir menggunakan komputer dan teknologi untuk memantapkan kaedah PNP yang berjaya menarik minat dan merangsang murid untuk terus belajar.

---Selesai sudah smarttech, masuk pula sesi perbincangan untuk menghadapi peperiksaan akhir bagi kertas subjek sains. Yang penting kena tahu konsep-konsep dan teori-teori yang pernah dipelajari.

---Sebelum habis kelas, Dr.Norizan berkongsi cerita pengalaman beliau semasa berada di Ranau----Keadaan sekolah dan situasi sebenar sekolah di luar Bandar.

---Perkongsian akan pengalaman beliau lalui sebelum mendapat DOKTOR (PhD) dan amat susah kerana kerajaan banyak habis duit memberi biasiswa tetapi tidak ramai yang berjaya. Galakan dan saranan pensyarah ialah supaya kami selaku guru jangan cepat berpuas hati dengan pencapaian yang ada sekarang

---Guru harus meningkatkan pengetahuan terutama dalam bidangnya sendiri dan meneruskan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

---GAJI??? Bukanlah satu perkara yang diUTAMAKAN kerana yang paling penting ialah berkat dari usaha dan ketinggian ilmu yang seseorang guru ada dapat memberikan kesan dan corak pengajaran yang lebih berkesan kepada murid-muridnya malah GANJARAN yang lebih besar akan diberikan di hari kemudian. Itulah kata-kata emas dari seorang pensyarah saya yang mana semua pelajar dalam kelas amat Kagumi dan Mencintai beliau selaku Pencinta Ilmu yang tidak kenal erti penat walaupun tiada projektor dalam makmal Fizik namun beliau bersungguh menunjukkan video, gambar dan bahan-bahan yang ada dari dalam laptop beliau.

---Cabaran harus dihadapi dan hidup perlu diteruskan. (The power is in your hand!)


Sekian

10.45malam

23/10/2009

(JB)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Sini

Related Posts with Thumbnails