PENDEKATAN KREATIF DALAM PEMBELAJARAN SAINS (Tajularipin Sulaiman&Maria Chong Abdullah,2004),terbitan Karisma Publications Sdn.Bhd. (ISBN:9789831950647) atau buku Ilmu Pendidikan.
Memahami akan erti KONSEP PEMBELAJARAN
Make your own Glitter Graphics
Ciri-ciri pembelajaran menurut;
1)Amir Awang(1986)
-Proses penggemblengan (kognitif, afektif, psikomotor)
-Tingkahlaku (perubahan kekal dari pengalaman, berubah secara tidak langsung)
2)Tan,Parsons,Hinson&Sardo-Brown(2003)
-Melakukan perkara@perbuatan memberi faedah
(cth:belajar memandu=positif;mencuri=negatif)
-Berlaku dalam keadaan tidak sedar
-Secara tidak langsung (cth:Ceramah yg didengari kesannya mendapat ilmu,berfikir untuk tindakan selanjutnya=berlaku perubahan sikap@sifat dalam diri)
-Mempunyai pelbagai jenis dan tahap
(cth:Tingkahlaku;1-Mekanistik(kraftangan), 2-Kompleks(kemahiran@berfikir = sukar@mendalam)
Make your own Glitter Graphics
Ahli psikologi mengkaji dan menghuraikan pelbagai huraian, prinsip, hukum dan teori berkaitan dengan teori pembelajaran.
Teori Pembelajaran dibahagi kepada 2 MAZHAB
(1)Behaviorisme
(2)Kognitif
Kemudian hasil dr 2 mazhab ini, timbul mazhab (3)HUMANISME
Masuk tahap kedua dalam pengkajian teori pembelajaran wujud 2 mazhab
(4)Kooperatif
(5)Konstruktivisme
Teori Pembelajaran Behaviorisme
Make your own Glitter Graphics
Contoh Perbuatan Yang Memberikan Pengalaman
Pandangan ahli behaviorisme spt berikut;
-Tingkahlaku manusia digerakkan oleh persekitaran.
-Perlakuan dipecahkan kpd bahagian-bahagian dan dikaji dgn sistematik.
-Perubahan tingkahlaku bersifat KUANTITATIF (dilihat, diukur, diramal).
-Pembelajaran dihasilkan dari rangsangan & gerak balas yg dilazimkan (konsep GR).
*Selanjutnya akan bersambung akan teori dlm behaviorisme.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan