Blogku buat tatapan sendiri dan rakan2 mengenang peristiwa2 yg kulalui bermulanya aku ingin menjadi seorang pendidik
Halaman
SILA KLIK SINI JUGA
FoLLow3rS
Iklan
Pertandingan Memasak 2015 SK Lahad Datu III
Jumaat, 23 Oktober 2009
Tip ilmu pendidikan
Ilmu Pendidikan
---Hari ini (khamis) saya dan Norazlina membentangkan tajuk Kemahiran Belajar manakala Tengku Zaimilah dan Azmir tajuk Kemahiran Kolaborasi.
---Kemahiran belajar amat penting bagi setiap guru untuk menjadi lebih baik dan maju.
---Kemahiran belajar berlakunya proses—Terima mklumat--->Proses maklumat--->Mengatur maklumat ---> Amalan/kelakuan/praktik ---> Menyimpan maklumat
---Penyimpanan maklumat dan berlaku perubahan dalam diri individu itu dikira sebagai sudah berlakunya proses pembelajaran.
---Buktinya lakukan penilaian dengan faktor berikut (ilmu, kemahiran, sikap).
Kemahiran Kolaborasi
---Tengku Zaimilah menerangkan definisi bahawa sikap bekerjasama, bantu, tolong dalam pelbagai cara.
---Azmir menjelaskan bahawa ciri-cirinya ialah Kolaborasi, kooperatif dan kesejawatanan
---Kolaborasi lebih kepada kelompok yang besar umpamanya--->peringkat sekolah; Kooperatif---> peringkat/kelompok kecil umpamanya dalam Subjek Panitia itu sendiri. (secara amnya).
---Cara-cara kolaborasi
1)Pengajaran berpasukan
2)Penyelidikan tindakan
3)Projek
4)Perancangan pengajaran
Pada hari (Jumaat 23/10/2009)
---Pensyarah menjelaskan bahawa peningkatan profesionalisme amat penting bagi setiap guru.
---Kerana; Guru adalah Agen Perubahan
Ini adalah penting untuk menyokong dan membantu kerajaan dalam melaksanakan program yang telah dirancangkan dan memenuhi aspirasi Negara dalam bidang pendidikan yang sentiasa berubah-ubah. Maka dikenali bahawa Pendidikan adalah bersifat dinamik. Maka guru harus bersefat dinamik dan pro-aktif
---Berikut guru perlu
1)Lebih profesionalisme; supaya boleh reformasikan dirinya, usahanya dan ilmunya
2)Menjadi penyampai Maklumat
3)Melakukan pelbagai strategi PNP; konsep baru, teknologi, maju dan kehadapan
4)Aktif ----- dalam bilik darjah dan di luar sekolah dengan pelbagai penglibatan yang dapat menaikkan lagi ilmu pengetahuan seiring dengan keprofesionalisme keguruannya itu.
5)Berkongsi idea---bersama rakan sejawat samada dalam formal atau tidak ketika berada di sekolah. Dengan melakukan aktiviti seminar atau latihan dalam sekolah.
Seterusnya; perbincangan tip-tip hendak menjawab soalan peperiksaan akhir bagi subjek ilmu pendidikan. Lebih khusus untuk menjawab soalan kertas 2
---soalan 1 (a)Bimbingan/ Motivasi, (b)Pengajaran&Pembelajaran (peranan guru)
---soalan 2 (a)Teori-teori pembelajaran (Behaviorisme, humanisme, konstruktivisme, Kognitif) ---dari segi konsep@prinsip, aplikasi dan kesan. (b)Strategi-strategi guru (pemusatan guru, murid, bahan dan tugasan)
---soalan 3 (statistik; kaedah-kaedah pencarian nilai min, median, mod, sisihn piawai, ogif, kekerapan himpunan, interprestasi), (b)Aktiviti pengayaan/pengukuhan----khusus untuk murid yang sudah mahir/pandai/boleh tetapi guru hendak beri lebih mahir murid tersebut dengan aktiviti-aktiviti pengayaan seperti;
-latihan dalam kelas
-pembentangan kumpulan
-kuiz dalam kelas dengan kaedah yang terkawal
-Melayari internet dalam mencari maklumat yang berkaitan dan buat pembentangan
-Penyediaan folio dengan berikan tempoh untuk menyiapkan.
-Adakan lawatan dengan mencari maklumat dan lihat secara situasi sebenar
-Lakukan eksperimen/aktivitiyan dpat djalankan di rumah sebagai mengaplikasikan kaedah yang dipelajari sebagai aktiviti pengayaan yang menjadikan murid itu seronok dan ‘explore’ sendiri.
---soalan 4; FPK, KBSR, KBSM :Ciri-ciri, kepentingan, impak/kesan, kesimpulan
---soalan 5; Tanggungjawab guru & Profesionalisme keguruan
Semoga kita semua berjaya dengan cemerlang dan dapat jawab soalan dengan baik dan bahagia dari rohaninya. Amin. Insya-Allah.
Turut dimuatkan disini ialah kata-kata dari MENTOR-ku selaku Mak kepada pelajar kelas Sains-3 (Wajib dengar)
Sekian.
Mentor-ku (wajib dengar)
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan