SILA KLIK SINI JUGA

FoLLow3rS

Iklan

Pertandingan Memasak 2015 SK Lahad Datu III

Jumaat, 23 Oktober 2009

Tip ilmu pendidikan




Ilmu Pendidikan

---Hari ini (khamis) saya dan Norazlina membentangkan tajuk Kemahiran Belajar manakala Tengku Zaimilah dan Azmir tajuk Kemahiran Kolaborasi.
---Kemahiran belajar amat penting bagi setiap guru untuk menjadi lebih baik dan maju.
---Kemahiran belajar berlakunya proses—Terima mklumat--->Proses maklumat--->Mengatur maklumat ---> Amalan/kelakuan/praktik ---> Menyimpan maklumat
---Penyimpanan maklumat dan berlaku perubahan dalam diri individu itu dikira sebagai sudah berlakunya proses pembelajaran.
---Buktinya lakukan penilaian dengan faktor berikut (ilmu, kemahiran, sikap).

Kemahiran Kolaborasi
---Tengku Zaimilah menerangkan definisi bahawa sikap bekerjasama, bantu, tolong dalam pelbagai cara.
---Azmir menjelaskan bahawa ciri-cirinya ialah Kolaborasi, kooperatif dan kesejawatanan
---Kolaborasi lebih kepada kelompok yang besar umpamanya--->peringkat sekolah; Kooperatif---> peringkat/kelompok kecil umpamanya dalam Subjek Panitia itu sendiri. (secara amnya).
---Cara-cara kolaborasi
1)Pengajaran berpasukan
2)Penyelidikan tindakan
3)Projek
4)Perancangan pengajaran

Pada hari (Jumaat 23/10/2009)
---Pensyarah menjelaskan bahawa peningkatan profesionalisme amat penting bagi setiap guru.
---Kerana; Guru adalah Agen Perubahan
Ini adalah penting untuk menyokong dan membantu kerajaan dalam melaksanakan program yang telah dirancangkan dan memenuhi aspirasi Negara dalam bidang pendidikan yang sentiasa berubah-ubah. Maka dikenali bahawa Pendidikan adalah bersifat dinamik. Maka guru harus bersefat dinamik dan pro-aktif
---Berikut guru perlu
1)Lebih profesionalisme; supaya boleh reformasikan dirinya, usahanya dan ilmunya
2)Menjadi penyampai Maklumat
3)Melakukan pelbagai strategi PNP; konsep baru, teknologi, maju dan kehadapan
4)Aktif ----- dalam bilik darjah dan di luar sekolah dengan pelbagai penglibatan yang dapat menaikkan lagi ilmu pengetahuan seiring dengan keprofesionalisme keguruannya itu.
5)Berkongsi idea---bersama rakan sejawat samada dalam formal atau tidak ketika berada di sekolah. Dengan melakukan aktiviti seminar atau latihan dalam sekolah.

Seterusnya; perbincangan tip-tip hendak menjawab soalan peperiksaan akhir bagi subjek ilmu pendidikan. Lebih khusus untuk menjawab soalan kertas 2

---soalan 1 (a)Bimbingan/ Motivasi, (b)Pengajaran&Pembelajaran (peranan guru)

---soalan 2 (a)Teori-teori pembelajaran (Behaviorisme, humanisme, konstruktivisme, Kognitif) ---dari segi konsep@prinsip, aplikasi dan kesan. (b)Strategi-strategi guru (pemusatan guru, murid, bahan dan tugasan)

---soalan 3 (statistik; kaedah-kaedah pencarian nilai min, median, mod, sisihn piawai, ogif, kekerapan himpunan, interprestasi), (b)Aktiviti pengayaan/pengukuhan----khusus untuk murid yang sudah mahir/pandai/boleh tetapi guru hendak beri lebih mahir murid tersebut dengan aktiviti-aktiviti pengayaan seperti;
-latihan dalam kelas
-pembentangan kumpulan
-kuiz dalam kelas dengan kaedah yang terkawal
-Melayari internet dalam mencari maklumat yang berkaitan dan buat pembentangan
-Penyediaan folio dengan berikan tempoh untuk menyiapkan.
-Adakan lawatan dengan mencari maklumat dan lihat secara situasi sebenar
-Lakukan eksperimen/aktivitiyan dpat djalankan di rumah sebagai mengaplikasikan kaedah yang dipelajari sebagai aktiviti pengayaan yang menjadikan murid itu seronok dan ‘explore’ sendiri.

---soalan 4; FPK, KBSR, KBSM :Ciri-ciri, kepentingan, impak/kesan, kesimpulan
---soalan 5; Tanggungjawab guru & Profesionalisme keguruan

Semoga kita semua berjaya dengan cemerlang dan dapat jawab soalan dengan baik dan bahagia dari rohaninya. Amin. Insya-Allah.

Turut dimuatkan disini ialah kata-kata dari MENTOR-ku selaku Mak kepada pelajar kelas Sains-3 (Wajib dengar)

Sekian.


Mentor-ku (wajib dengar)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Sini

Related Posts with Thumbnails