SILA KLIK SINI JUGA

FoLLow3rS

Iklan

Pertandingan Memasak 2015 SK Lahad Datu III

Khamis, 13 Mei 2010

Perpustakaan & EnglishLanguage


Awak semua hendak ke mana??? Itu pertanyaan saya kepada murid yang berlari bertaburan dari bilik guru. Rupanya mereka semua berkejar ke arah bas yang merupakan Perpustakaan Bergerak. Bersemangat sungguh anak didik sekolah ini yang kehausan ilmu pengetahuan serta menanti sumber luar yang datang untuk membantu murid ini dalam mencari sebuah erti kehidupan yang amat bermakna.

Kelihatan murid sedang beratur dengan baik dan memilih bahan bacaan untuk dikongsi bersama. Sikap bertolak ansur dan berkongsi ilmu ini harus dipupuk dari kecil agar anak kecil ini tidak terlalu mementingkan diri dalam mencapai sebuah kejayaan yang BERHAK untuk dikongsi bersama.

SYABAS dan TAHNIAH kepada murid-murid ini. Moga semangat sebegini dapat dikekalkan hingga ke hari tua. Membaca Jambatan Ilmu


Hai...hari ini saya memulakan PNP English Language dengan pembelajaran HOMOGRAPH. Terdapat banyak kesulitan yang saya alami terutama ketika memberi penerangan penggunaan sesuatu perkataan seperti "plant", "close" dan "present". Pelbagai teknik dan cara dilaksanakan termasuk menggunakan contoh mudah yang terdapat disekeliling murid, namun terdapat 5 murid yang masih gagal menguasainya. Lalu, saya menggunakan beberapa orang murid dalam 3orang untuk mereka menjelaskan akan perkara yang mereka fahami supaya dapat dikongsi dalam kelas menggunakan bahasa dan cara mereka tetapi tidak lari konsep dari objektif PNP yang dilaksanakan. Setelah mereka faham dan kuasainya, saya membawa murid ini ke perpustakaan untuk bermain satu permainan yang sedia ada.

Amat seronok dan gembira murid ini bermain sambil menggunakan kamus dalam mencari erti perkataan yang mereka tidak ketahui maksudnya. Ini adalah permulaan bagi saya dalam menggunakan perpustakaan sebagai tempat belajar berkonsepkan permainan :)

Harap, dapat perbaiki lagi cara dan mutu PNP kerana banyak lagi perkara yang perlu dipelajari. Bagaimanapun saya mengucapkan tahniah dan syukur kepada semua murid yang hadir dalam kelas tambahan Bahasa Inggeris yang dianjurkan oleh Panitia Bahasa Inggeris seiring dengan usaha kerajaan untuk memperkasakan lagi bahasa kedua ini sebagai bahasa pengantar.


IluvIslam


Saya mendoakan agar anak didik di sekolah ini petah untuk berbahasa inggeris diperingkat global sekalipun di saat ini mereka masih lagi merangkak dalam mempelajari bahasa asing dalam kehidupan mereka sebagai anak watan di kinabatangan SABAH

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Sini

Related Posts with Thumbnails