SILA KLIK SINI JUGA

FoLLow3rS

Iklan

Pertandingan Memasak 2015 SK Lahad Datu III

Jumaat, 14 Mei 2010

SAINS -Protection from Danger Year4-



Assalamualaikum. Pada hari ini saya ada satu kelas sahaja subjek Sains Tahun 4. Tajuk baru yang baru hendak dimulakan ialah Protection From Danger :)

Sebelum ini, saya sudah minta murid-murid melukis dan mencari senarai binatang yang saya kehendaki. Pada hari ini, murid-murid menunjukkan hasil kerja yang mereka telah lakukan. Saya memeriksa buku nota sains murid seorang demi seorang dan beri dorongan supaya menyiapkan setiap kerja yang guru berikan supaya dapat kecemerlangan dan berjaya dalam pelajaran.

Perbincangan dilaksanakan dalam kelas mengikut ciri-ciri bagi setiap binatang yang mempunyai 10 ciri-ciri untuk menyelamatkan diri dari bahaya dan ancaman.

Setelah perbincangan selesai beserta soal jawab bersama, saya minta 2murid ke perpustakaan untuk mengambil buku berkenaan dengan binatang untuk dijadikan sebagai bahan PNP dalam aktiviti pengukuhan pemahaman murid bagi setiap binatang yang telah dipelajari.
Murid-murid sangat teruja dan seronok ketika bahan bacaan buku dari perpustakaan saya edarkan kepada mereka. Murid berbincang sesama sendiri dan saling bertukar pendapat dan pandangan bagi setiap binatang yang mereka lihat dalam buku tersebut. Mereka dapat perhatikan dan fahami dengan lebih mendalam terutama menggunakan bahan bacaan dalam bahasa melayu yang memberi penjelasan bagi sesuatu binatang dari sebarang segi sifat dan keadaan.

Alhamdulillah, teknik ini berjaya menarik minat untuk terus mempelajari sains. Sains ini memerlukan penerokaan yang luas bagi setiap peringkat mahupun sehingga ke peringkat pembelajaran dewasa. Saya juga menggalakkan kepada murid bahawa dengan jauh berjalan luas pengalaman, dengan melawat ZOO, hutan simpan dan mengadakan perkhemahan, banyak lagi binatang yang dapat mereka lihat.

Syukur, dan terima kasih saya kepada bekas cikgu pembimbing saya iaitu Cikgu Khanisah sewaktu praktikum di Sek.Keb.Sri Jelok Kajang kerana beliau banyak bantu saya kaedah yang terbaik dalam pengurusan aktiviti dan aturan PNP. Begitu juga kepada Pensyarah saya Dr.Norizan yang banyak beri panduan dengan menekankan konsep Teknik Penerokaan dari pelbagai aspek samada melalui buku, bahan bacaan tambahan, BBM, video dan juga aktiviti luar bilik darjah. Alhamdulillah.

Doakanlah agar anak didik kita semuanya dapat menjadi seorang yang berguna dan berjasa kepada semua bagi setiap bidang dan mencintai alam sekitar serta mementingkan konsep kekitaan dalam kehidupan samada sesama manusia, binatang serta tumbuhan :)

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Klik Sini

Related Posts with Thumbnails